Foo Fighters jsou ve formě. Grohl sprintuje jako Bolt

Kultura Kultura
15. 8. 2012 14:25
Dave Grohl a jeho parta vystoupí 15. srpna v pražské O2 areně
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Dave Grohl to měl se svou cestou na tvrdě rockový vrchol zdánlivě jednoduché. Jakožto na bubeníka Nirvany se na něj po sebevraždě Kurta Cobaina logicky upírala pozornost a debutové eponymní album bylo v roce 1995 jedním z nejočekávanějších, ačkoliv čerstvě zformovaní Foo Fighters teprve jeli své první turné po menších amerických klubech. V průběhu let se však Grohl zbavil stínu člena grungové legendy a sám se stal jedním z posledních muzikantů, kteří ještě drží tvrdý rock při životě.

„Přišli jsme na udílení cen MTV a byli jsme tam jediná rocková kapela," říká Grohl v retrospektivním dokumentu Foo Fighters: Back and Forth o své účasti na ceremoniálu MTV před několika lety. Poměrně jasně tím ilustruje, jaký prostor dnes náleží rocku v globálních hitparádách.

Foto: Reuters

S loňskou nahrávkou Wasting Light se skupina tak trochu vrátila do starých časů a nahrála ji v garáži čistě na analogovou pásku. Právě s ní se Foo Fighters 15. srpna představí v pražské O2 areně. Kapela je očividně v dobré koncertní formě, o čemž svědčí třeba ohlasy z pondělního italského vystoupení, jež zahájilo její krátké evropské tažení.

„Grohl zahájil koncert sprintem po prodloužené stagi a byl snad rychlejší než Usain Bolt před pár dny na olympiádě. Kapela nakonec odehrála takřka dvouapůlhodinový set a je přinejmenším zdrženlivé vyjádření, že Grohl je hnací silou skupiny," vyjadřuje se portál občanské žurnalistiky Demotix.

Jako předskokana si Foo Fighters vezou jednoho ze svých vzorů Boba Moulda, zakladatele osmdesátkové hardcore punkové skupiny Hüsker Dü, která styl posunula melodičtějším směrem. Mould také hostoval na poslední nahrávce kapely Wasting Light.

Zvládnutí personálních problémů

„Jak je sakra možný, že tahle kapela se dostala až sem," ptá se Grohl v koncertním záznamu ze stadionu Wembley, kde koncert za dva dny navštívilo na 150 tisíc lidí. Přitom chybělo vcelku málo a Foo Fighters vlastně vůbec nemuseli existovat.

Po rozpadu Nirvany totiž její poslední bubeník dostal nabídku od Tomma Pettyho, aby se připojil k jeho skupině The Heartbreakers. Namísto toho se ale chopil kytary a s dvěma členy rozpadajících se Sunny Day Real Estate a Patem Smearem dal dohromady svou současnou kapelu.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Grohl, který je vnímán jako jeden z nejlepších bubeníků současnosti, se rozhodl držet svého nástroje i ve studiu, čímž se dostal do konfliktu s mladým Williamem Goldsmithem, jelikož mu de facto sebral jeho funkci. Pat Smear zase byl otráven z nekonečných koncertních šňůr. K personální pohodě kladně nepřispělo ani to, že nový bubeník Taylor Hawkins se s rostoucí slávou vypořádával drogami až do doby, než se předávkoval a jen se štěstím přežil.

Porodními problémy hledání optimální sestavy tak Foo Fighters procházeli v době, kdy měli dosahovat ke svému vrcholu. Nicméně zčásti i kvůli tomu, že je dokázali úspěšně přečkat (stejně jako Grohlovu epizodu s Queens of the Stone Age), se stali jednou z nejúspěšnějších rockových kapel současnosti a za svou dosavadní kariéru získali úctyhodných 11 cen Grammy.

Foto: Profimedia.cz

Garáž a magnetofonové pásky cestou k tvůrčímu vrcholu

Svého tvůrčího vrcholu však podle mnohých Foo Fighters dosáhli až s loňským albem Wasting Light. Po menších experimentech se symfonickým orchestrem, akustickou tvorbou a hledáním jejího prolnutí s hlasitým rockem na desce Echoes, Silence, Patience & Grace se kapela rozhodla vrátit do starých časů, alespoň do smyslu způsobu práce.

V Grohlově garáži tak vzniklo analogové nahrávací studium a jeho dům se stal útočištěm pro jednotlivé členy kapely včetně producenta Butche Viga, který mimo jiné produkoval slavné album Nevermind. Že právě v uvolněné atmosféře Foo Fighters pracují nejlépe, prokázala už nahrávka There Is Nothing Left to Lose z roku 1999, jíž nahrávala semknutá trojice členů těsně po období největších personálních problémů.

Pozitivnější situace ale kapelu dovedla k její pravděpodobně nejtvrdší desce, z níž čiší láska k hlučnému rocku, a jež s jeho odkazem dokáže pracovat. Nahrávání skladby I Should Have Known se dokonce účastnil někdejší basák Nirvany Krist Novoselic a natrvalo se vrátil kytarista Pat Smear, který v posledních letech několikrát hostoval na živých vystoupeních.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vyberte si pro poslech svých oblíbených interpretů online rádio.

 

Právě se děje

Další zprávy