Velká sláva: Po 40 letech má Česko nové letadlo

Tomáš Fránek
30. 3. 2010 18:53
Firma Evektor dnes představila nové dopravní letadlo EV-55 Outback
Představení nového letounu EV-55 Outback z Kunovic.
Představení nového letounu EV-55 Outback z Kunovic. | Foto: Tomáš Fránek

Kunovice - Na Moravě vzniklo po 40 letech nové velké dvoumotorové letadlo, v úterý totiž firma Evektor představila letoun EV-55 Outback.

Poslední takovým typem letadla, které se v Česku vyrábělo, je legendární L-410 Turbolet. Ten se začal v Kunovicích vyrábět už v roce 1969. L 410 se vyrábí dodnes, ročně míří několik kusů k zákazníkům po celém světě.

Vývoj letounu EV-55 Outback, který je určen pro přepravu devíti až 14 cestujících nebo 1800 kilogramů nákladu, trval šest let a stál přes miliardu korun. EV-55 Outback je určený především pro přepravu v málo obydlených oblastech.

Cena asi 38 milionů

Továrna jej chce nabízet za cenu kolem dvou milionů dolarů (asi 38 milionů korun). Vybavený je dvěma turbovrtulovými motory Pratt & Whitney. "Letadlo (EV-55 Outback) je významné již tím, že vzniklo, protože v poslední době tady (v tuzemsku) příliš leteckých projektů není. Unikátní je svými výkony a užitnými vlastnostmi," řekl šéfkonstruktér letadla Petr Štěrba.

Evektor na vývoji letadla spolupracoval s dalšími 19 firmami sdruženými v Asociaci leteckých výrobců, a to například s Aerem Vodochody, Technometrou Radotín či Jihlavanem.

Letadla by mělo poprvé vzlétnout ve třetím čtvrtletí letošního roku. "Bude tomu předcházet dokončení druhého prototypu pro pevnostní zkoušky, třetího prototypu pro letové zkoušky. Poté nás ještě čeká velice náročný certifikační proces, který osvědčí, že letadlo je v pořádku a může být provozováno komerčně u provozovatelů," řekl šéfkonstruktér. 

Zástupci Evektoru plánují, že první zákazník stroj převezme v roce 2014. Zájemců o letoun je už ale nyní dost, objednávky zatím firma nepřijímá. 

Pohled do kokpitu.
Pohled do kokpitu. | Foto: Tomáš Fránek

Certifikace letadla stojí asi sedmi milionů korun ročně. Firma proto jedná s investory, kteří by se na projektu podíleli a umožnili jeho sériovou výrobu.

Jednou z možností je například vojenské využití. "Letadlo by se díky své schopnosti krátkých vzletů a přistání na neupravených plochách hodilo i pro vojenské zásobovací mise," řekl šéfkonstruktér Štěrba. Tomuto využití může pomoci i rychlá možnost změny konfigurace z verze nákladní na osobní, která zabere méně než třicet minut.

Poslední pokus o vývoj tuzemského letadla přitom neskončil úspěchem, letoun Ae 270 (Ibis) se k zákazníkům nedostal.

Ibis nelétal

Vývoj tohoto desetimístného víceúčelového jednomotorového dopravního letounu začal v Aeru Vodochody v 90. letech minulého století pod označením L270 a jeho ambicí bylo nahradit tehdy v regionu nejrozšířenější ruský Antonov An-2.

Později Aero projekt pozastavilo, pokračovalo až po nalezení partnera a založení společného podniku Ibis Aerospace Limited s tchajwanskou společností Aerospace Industrial Development Corporation (AIDC).

 L270 byl přejmenován na Ae 270. V roce 2000 se konal jeho úspěšný zálet a stroj později získal typový certifikát evropské agentury EASA i americké agentury FAA. Loni však Aero projekt jako nerentabilní zastavilo, podle některých informací vyjednává o jeho prodeji.


 

 

Právě se děje

Další zprávy