Pražané chtějí prošetřit Ruzyň. Kvůli hluku z letadel

Pavel Baroch
5. 4. 2008 15:30
Občanské sdružení se obrátilo na státní zastupitelství
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Hrozba letiště Ruzyně, že obnoví lety nad hustě obydlenými částmi hlavního města, pokud úřady nepovolí stavbu nové ranveje, přinesla ostrou reakci Pražanů v ohrožené oblasti.

Občanské sdružení Motolský ordovik se obrátilo na Městské státní zastupitelství s podnětem k prošetření, zda se ruzyňské letiště nedopustilo poplašné zprávy.

"Je nepochybné, že sdělení zástupců Letiště Praha je schopné způsobit vážné znepokojení části obyvatelelstva," stojí v podání pro městské žalobce, které má redakce Aktuálně.cz k dispozici.

Jednatel sdružení Petr Kučera uvedl, že se na něho s obavami o své zdraví z nadměrného hluku už obrátili lidé, kteří bydlí v oblasti pod dráhou letadel. Obávají se i o zdraví svých dětí. A také snížení cen domů a bytů kvůli zvýšenému leteckému provozu.

Foto: Ondřej Besperát

Dráha je vytížená na maximum

Ruzyňské letiště pohrozilo, že obnoví lety nad hustě obydlenými částmi Prahy krátce poté, co mu ministerstvo životního prostředí vrátilo k dopracování studii, která hodnotila vliv nové dráhy na okolí - především zvýšení hlukové zátěže.

Letiště tvrdí, že současná hlavní dráha už je vytížená takřka na maximum. A pokud nepostaví do několika let novou ranvej, bude muset znovu ve větší míře využívat vedlejší dráhu, která míří na pražská sídliště Řepy, Stodůlky či Bílá Hora, kde žije až 200 tisíc lidí.

Ruzyně se přitom loni dohodla s radnicí v Praze 6 a dalšími úřady, že nebude tuto pomocnou dráhu využívat například k nočním letům anebo k přistávání letadel mířících od Prahy.

"Dohodu bychom nebyli schopni dodržovat," řekla Eva Říhová, manažerka pro životní prostředí pražského letiště. "To, co bychom nebyli schopni odbavit ve dne, bychom museli pustit v noci," dodala.

Více letadel = větší zisky

Ruzyňským letištěm projde každý rok rekordní počet cestujících, letos se očekává více než třináct milionů pasažérů. Podle občanského sdružení Motolský ordovik má Ruzyň na dalším nárůstu cestujících jednoznačný zájem.

"Je nepochybné, že vyšší letecký provoz zvyšuje zisky Letiště Praha a na nich jsou závislé i odměny vedoucích zaměstnanců společnosti," uvedlo sdružení ve svém podání pro státní zastupitelství.

Sdružení Motolský ordovik je přesvědčeno o tom, že Ruzyň nemůžu obnovit lety nad hustě obydlenými pražskými čtvrtěmi, pokud to nepovolí úřady. "Podle našeho názoru Letiště Praha nemůže bez souhlasu správního orgánu přesměrovat provoz na pomocnou dráhu 13-31," tvrdí organizace.

Foto: Ondřej Besperát

Je to naše dobrá vůle

Letiště Praha tvrdí, že je to především jeho dobrá vůle, když je pomocná dráha směřující na síliště Řepy či Stodůlky využívána ke startům a přistávání letadel jen výjimečně - například při pravidelné údržbě hlavní dráhy.

Ruzyňské letiště však věří, že nakonec pomocnou ranvej ve větší míře používat nebude, protože se mu podaří postavit zcela novou dráhu, která by zasáhla výrazně méně lidí. Zatímco letadla z pomocné dráhy létají přes oblast s několika stovkami tisíc obyvatel, nová ranvej by podle Ruzyně měla ovlivnit jen desítky tisíc lidí.

"Jde o to najít vhodný kompromis," řekla Aktuálně.cz mluvčí letiště Eva Krejčí. Dodala, že letiště plánuje v oblasti s novou ranvejí vyměnit všem lidem okna za protihluková.

 

Právě se děje

Další zprávy