Test: První svezení s autem, které má porazit octavii

Radek Pecák Radek Pecák
7. 2. 2012 23:34
Nové auto vám na uvítanou a na rozloučenou zahraje melodii
Foto: Radek Pecák

Příchod nového Hyundai i30 na trh by měl být minimálně pro tuzemské motoristické novináře jednou z největších událostí tohoto roku. Hned z několika důvodů: Právě tohle auto zkazilo loni v září den šéfovi koncernu Volkswagen Martinu Winterkornovi (viz známé video na serveru Youtube)... A za druhé, a hlavně je to vůz, který má podle smělých plánů šéfů Hyundai v dohledné době sesadit z pozice nejprodávanějšího vozu České republiky dosud neporazitelnou Škodu Octavia.

Pořádná výzva. Octavia vládne tuzemskému trhu (nejen jemu) řadu let a prodávají se jí každý rok desetitisíce kusů. Předchozí generace vozu i30 se prodalo vloni v tuzemských autosalonech kusů 4300.

Jaké zbraně si tedy korejská značka připravila na rozhodující bitvu? Redaktor Aktuálně.cz je mohl alespoň narychlo posoudit v úterý, kdy skupina tuzemských motoristických novinářů převzala jedny z prvních vyrobených exemplářů tohoto modelu k testovacím jízdám.

Vyjížděli jsme z Nošovic

Stalo se tak přímo v areálu výrobního závodu v Nošovicích, kde se - ze 72 procent dílů vyrobených v Česku, zbytek se dováží - montuje zatím pouze pětidveřový hatchback druhé generace i30.

Ano, na první dojem i30 zapůsobí, jako se to stalo Winterkornovi. Zvláště, pokud je takřka v plné výbavě, což byl případ vozu, který vyšel na redaktora Aktuálně.cz.

Technické údaje a cena:

  • Maximální rychlost: 197 km/hod
  • Zrychlení 0-100 km/hod: 10,9 s
  • Objem motoru: 1583 cm3
  • Počet válců: 4
  • Objem palivové nádrže: 53 l
  • Spotřeba: 4,1 l/100 km
  • Rozměry (d,š,v) v mm: 4300, 1780, 1470
  • Objem zavazadlového prostoru: 378 l
  • Cena vozu s tímto motorem: od 415 940 Kč

Tyto lépe vybavené verze mají mimo jiné odlišný design přídě. Dominují dvě chromované vlnky, jakožto první zřetelný důkaz přítomnosti fluidního designu (viz fotogalerie č.2).

Design vůbec působí na denním světle hodně moderně. Auto má sebevědomý, avšak ne příliš agresivní výraz. Interiér není ani přeplácaný, ani nudný.

Hudba na uvítanou a kamera, která vidí

Hyundai se chlubí tím, že v novém voze i30 (samozřejmě nikoli v základních verzích) naleznete řadu prvků, které jsou obvyklé až ve vozech o třídu či dvě vyšších. Zrcátka, která se sklopí po uzamknutí vozu, bezklíčový systém odemykání a startování, elektronickou parkovací brzdu, dotykovou navigaci a třeba LED světlomety pro denní svícení nenabízí každý. Zapůsobí i přístrojový ukazatel s kvalitním zobrazením, který je převzatý z většího vozu i40.

Auto si navíc pro první usednutí do vozu nachystalo překvapení - zahraje vám na uvítanou. A stejně se s vámi rozloučí i po vypnutí motoru. Hudba sice trochu připomíná znělky v pendolinu, kterým jsme si na Ostravsko pro nové Hyundai i30 přijeli, ale i tak: Bylo to překvapení.

Konstruktéři Hyundai domysleli i detail, který bývá často pro zlost. A byl by i toto úterý, kdy jsme vůz testovali a kdy na také na silnicích v Česku panoval nečas. Tím detailem je kamera, která obvykle funguje jen pár desítek metrů po vyjetí z myčky a pak se její objektiv ihned zastře špínou. V novém i30 je při jízdě vpřed chráněna krytem s logem značky, který se odklopí teprve po zařazení zpátečky. Objektiv je tudíž čistý a kamera k něčemu.

Posilovač, který jde posílit

Naopak - alespoň zatím - jsme nepřišli na chuť další vychytávce, kterou je možnost nastavení odezvy posilovače řízení. Možná, až budeme někam parkovat do hodně malé mezery, tak funkci komfort opravdu oceníme (dále jsou k dispozici i normal a sport)?

Volant lze nastavit v dostatečně velkém rozsahu, odkládacích prostor je dost. Horní část palubní desky je z měkčeného plastu, i zbytek z tvrdého ale působí vkusně. Ovládací prvky jsou rozmístěny logicky, s uchopením ovladačů a nalezením tlačítek nebyl problém.

Drobná výtka - a zároveň i pochvala - směřuje k navigaci (se 7palcovou dotykovou obrazovkou je za příplatek 25000 Kč). Zatím neuměla komunikovat v češtině. Ale na druhou stranu se na ní díky velkým zobrazovaným písmenům abecedy skvěle zadával cíl cesty.

Brněnská roleta moc nesvědčí

Motor, kterým byl v našem vozu turbodiesel 1,6 CRDI v silnějším provedení 94 kW, je velmi dobře utlumen. Na to, že byl téměř "syrový" s pouhou tisícovkou najetých kilometrů, i poměrně úsporný. Cestu z Nošovic do pražské redakce, která měřila zhruba 400 kilometrů a vedla z 80 procent po dálnici, jsme absolvovali se spotřebou 6,6 litru nafty.

Podvozek auta je naladěn o něco měkčeji, než tomu bylo u předchozí i30. Přesto působí jistě i při prudších změnách směru. Na roletě brněnské dálnice bylo nicméně cítit, že s rychle po sobě následujícími příčnými nerovnostmi se nové Hyundai moc snášet nebude.

Velmi příjemný a čitelný byl chod brzdového pedálu, velmi příjemně překvapilo i hladké řazení šestistupňové převodovky. Dávno pryč je typické cvakání dřívějších převodovek Hyundai a Kia. Však se také převodovky dělají přímo v Nošovicích.

Jaký bude rozhled?

Sedačky ve voze už naštěstí nejsou tak placaté jako v minulé generaci. Slušně obepnou tělo a podrží ho v zatáčkách. V našem voze byly kožené, které jsou v paketu s dalšími prvky za příplatek 99 000 Kč. Ale obdobně solidně vypadaly i ty textilní.

Rozhled z vozu šikmo vpřed však není z nejlepších. Sloupek čelního skla je hodně šikmo skloněn, je dosti masivní a navíc se v místě spojení s palubní deskou docela rozšiřuje.

V městském provozu, kde tyto vlastnosti designu mohou působit těžkosti, jsme se ovšem zatím pohybovali poměrně málo. O to více se jim budeme věnovat příště.

 

Právě se děje

Další zprávy