Korejský guru klonování přiznal podvod

ČTK
23. 12. 2005 20:28
Soul - Výsledky přelomové studie o výzkumu kmenových buněk a klonování, který uskutečňoval jihokorejský vědec U Sok-hwang, byly podvrhem.

Oznámila to komise univerzity v jihokorejském Soulu, která prověřovala podloženost výsledků letos zveřejněné studie. U Sok- hwang se vzápětí za podvod omluvil a rezignoval na své místo na univerzitě.

Devítičlenná komise Soulské národní univerzity prověřovala výsledky výzkumu po zpochybnění části výsledků U Sok-hwangova bádání a pokusů. Spolupracovníci experta obvinili, že klíčové závěry studie byly vykonstruované, a vyčetli mu, že poškodil pověst vědecké obce.

PŘEČTĚTE SI: Korejský guru klonování falšoval výzkum

Univerzitní vědci potvrdili, že zfalšováno bylo devět z 11 namnožených buněčných řad, o nichž U Sok-hwang v květnovém vydání amerického časopisu Science tvrdil, že je jako první na světě získal klonováním z kmenových buněk lidského embrya.

"Upřímně se omlouvám lidem, že jsem je tak šokoval a zklamal," řekl U Sok-hwang novinářům při odchodu ze své kanceláře na soulské univerzitě.

U Sok-hwang nicméně nadále trvá na tom, že se mu podařilo vytvořit technologii klonování kmenových buněk, které jsou uzpůsobeny přímo konkrétním osobám. To expertův tým údajně dokázal sloučením dědičného materiálu z kožních buněk pacientů a vaječné buňky bez jádra od dárkyně. Vznikla tak prý embrya v raném stadiu (blastocyty), z nichž údajně výzkumníci získali pro každého pacienta konkrétní linii kmenových buněk.