Konec lidstva bude za miliardu let. Vyhubí ho Slunce

Petr Jemelka Petr Jemelka
6. 7. 2013 16:16
Studie: Sluneční apokalypsu přežijí jen mikroorganismy
Paradox. Životadárné Slunce nás jednou vyhubí. Je to nevyhnutelné.
Paradox. Životadárné Slunce nás jednou vyhubí. Je to nevyhnutelné. | Foto: Hvězdárna a planetárium Brno/ Pavel Gabzdyl

Edinburgh - Lidé sami sebe s oblibou označují za pány tvorstva. Prognózy skotských vědců ale naznačují, že se dost přeceňují.

Zdánlivou moc nad okolním světem člověk za několik miliard let ztratí a navíc ho přežijí prvoci, plísně a další mikroorganismy.

Zvětšující se Slunce totiž bude svítit tak silně, že Zemi promění v rozpálenou a nehostinnou planetu, podobnou Marsu. Posledním, kdo přežije, budou mikroby ukryté hluboko v podzemí. Podle BBC to ukazují počítačové modely, respektive jejich analýza.

Nepřežijí ale zdaleka všechny mikroorganismy. Jednobuněčné organismy čeká přísná přírodní selekce. Více času dostanou jen tzv. extrémofilové, tedy organismy schopné žít v těch nejhorších podmínkách.

"V atmosféře nebude příliš kyslíku, takže budou muset přežít v prostředí s nízkou nebo žádnou koncentrací kyslíku, ve vysokém tlaku a - vzhledem k vypařování oceánu - také salinity," dodal jeden z autorů výzkumu Jack O'Malley James z Univerzity v St Andrews.

Zatím je čas, Slunce svítí přiměřeně a vytváří nádhernou podívanou:

Na studii, publikované v odborném magazínu National Astronomy Meeting, se podíleli také jeho kolegové z vysokých škol v Dundee a Edinburghu.

Za 2,8 miliardy let bude Země mrtvá

Pokud se lidstvo do té doby nevyhubí nebo neodstěhuje samo, začne jeho konec přibližně za miliardu let. Slunce bude žhnout tak silně, že se začnou odpařovat oceány, a řetězec událostí, který promění Zemi v pustinu, se naplno rozběhne.

"Jednou, až k tomu dojde, odstartuje zvýšená vlhkost v atmosféře splašený skleníkový efekt. Pára totiž funguje stejně jako skleníkové plyny. Skončí to o více než 100 stupňů vyššími teplotami," dodal O'Malley James.

Spolu s úbytkem kyslíku to povede k postupnému vymírání fauny i flóry. Začne to velkými zvířaty a člověkem, skončí zcela pustým zemským povrchem i podzemím. I ty poslední mikroorganismy vymřou zhruba za 2,8 miliardy let.

Modely toho, jak bude život na Zemi vypadat po extrémních změnách klimatu, jsou zajímavé mimo jiné tím, že mohou pomoci v pátrání po životě na - pro živé organismy zdánlivě nehostinných - místech vesmíru.