Poznáte, zda jsou "bio" nebo "obyčejné"? Těžko. To se nedá poznat ani v laboratoři...Autor: Isifa/Thinkstockvětší obrázek »
Londýn - Za mnohdy výrazně vyšší cenu, kterou v dobré víře platí za organické neboli "bio" potraviny, si lidé kupují placebo.
Plodiny a maso produkované na biofarmách nejsou zdravější a neobsahují ani o nic víc živin.
K takovému závěru došli na základě analýzy vlivu konzumace biopotravin na zdraví člověka vědci ze Stanfordské univerzity.
Z vědecké práce, jejíž závěry byly publikovány v odborném magazínu Annals of Internal Medicine, sice vyplynulo, že potravinové výrobky produkované podle zásad organického zemědělství vykazovaly menší stopy pesticidů, tedy hnojiv a prostředků proti škůdcům, ani to ale na lidské zdraví žádný vliv nemělo.
Předmětem zkoumání bylo konkrétně 17 studií dopadu konzumace "bio" a "běžných" potravin na lidské zdraví a 223 studií, jež porovnávaly nutriční hodnoty a zamořenost bakteriemi, plísněmi a pesticidy v různých potravinách. Například v ovoci, zelenině, luštěninách, masu, mléku a vejcích.
Porovnávané ovoce i zelenina obsahovaly stejně vitamínů. V mléku byl zase naměřen stejný obsah proteinů i tuku.
Jediný prokazatelný rozdíl byl v obsahu dusíku. Organické potraviny ho v sobě měly víc, což je zřejmě způsobeno použitím jiných hnojiv a jiného stádia zralosti při sklizni. Vyšší obsah dusíku nicméně zdraví nijak neprospívá.
Tak se pěstují banány:
Zde je dlužno podotknout, že v žádné studii nebyli konzumenti biopotravin sledováni déle než dva roky, a dlouhodobý vliv tak nebylo možné posoudit.
"Někteří lidé jsou přesvědčeni, že jsou organické potraviny mnohem zdravější a výživnější, k našemu překvapení se ale nic takového neprokázalo," cituje BBC autorku zatím poslední studie na toto téma Crystal Smith-Spanglerovou.
Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor skryje z diskuse na Aktuálně.cz a bude viditelný jen pro vás a vaše přátele na Facebooku. Při opakovaném porušení kodexu může administrátor zablokovat zobrazování vašich příspěvků v diskusích na Aktuálně.cz ostatním uživatelům.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz (blogy@aktualne.cz)
14:12 |
Smrtící móda: Mladí Američané začali kouřit alkohol
14:08 |
V Předměřicích našli tělo vodáka, zmizel při záplavách
14:07 |
Živě: Šafářová - Hamptonová 1:0, po dešti se opět hraje
14:05 |
Ochota platit za internetové zprávy roste, tvrdí studie
14:00 |
Němcová je omluva ODS za ODS, falešná a prázdná
14:00 |
Periskop: Urazili žijícího poloboha, KLDR hrozí smrtí
Centrum.cz | Atlas.cz 1999 – 2013 © centrum holdings O nás | Všechny služby | Volná místa | Reklama | Pomoc firmám | Všeobecné podmínky | Cookies | Nápověda
Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků je bez souhlasu centrum holdings zapovězeno.