Čaj. Buď zabíjí, nebo prodlužuje život, zjistili skotští vědci.Autor: www.sxc.huvětší obrázek »
Glasgow - Muži by si měli dát pozor na pití čaje. Pokud vypijí sedm a více šálků denně, zvyšuje se u nich riziko rakoviny prostaty o polovinu.
Ve studii, kterou publikoval odborný magazín Výživa a rakovina (Nutrition and Cancer), to tvrdí vědci z Univerzity ve skotském Glasgow.
Své domněnky přitom opírají o rozsáhlý, 37 let trvající výzkum, do něhož se zapojilo 6016 mužů ve věku od 21 do 75 let.
Zmíněná studie započala v roce 1970, kdy byli dobrovolníci požádáni, aby vyplnili dotazník o svém životním stylu (konzumaci čaje, kávy, alkoholu a kouření). Poté byli posláni na vyšetření prostaty.
Sedm a více šálků čaje pila necelá čtvrtina sledovaných jedinců. A u 6,4 % z nich se během 37 let vyvinula rakovina prostaty.
Karcinom prostaty je v Evropě druhým nejčastějším zhoubným nádorem u mužů a třetí nejčastější příčinou úmrtí mužů na maligní nádor.
Vědci ale sami přiznávají, že si nejsou zcela jisti, zda čaj riziko rakoviny skutečně zvyšuje.
"Nevíme jistě, zda je pití čaje samo o sobě rizikovým faktorem, nebo se jeho pijáci dožívají vyššího věku, kdy je toto onemocnění častější," citoval vedoucího výzkumného týmu Kašhífa Šháfika .
Tomu by nasvědčovalo i to, že typičtí milovníci čaje jsou abstinenti, nebo pijí velmi málo, nekouří a mají vyváženou hladinu cholesterolu.
Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor skryje z diskuse na Aktuálně.cz a bude viditelný jen pro vás a vaše přátele na Facebooku. Při opakovaném porušení kodexu může administrátor zablokovat zobrazování vašich příspěvků v diskusích na Aktuálně.cz ostatním uživatelům.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz (blogy@aktualne.cz)
14:02 |
Slovinsko už bude muset mít vždy vyrovnaný rozpočet
13:52 |
Ozbrojení lupiči přepadli v Chýni u Prahy auto s penězi
13:28 |
Řidič na jihu Čech nepřežil čelní srážku s kamionem
13:27 |
Periskop: KLDR je připravena jednat o odzbrojení
13:14 |
Cesta do vesmíru s DiCapriem? Za 1,2 milionu eur
12:13 |
Policie obvinila dva podnikatele z milionových podvodů
Centrum.cz | Atlas.cz 1999 – 2013 © centrum holdings O nás | Všechny služby | Volná místa | Reklama | Pomoc firmám | Všeobecné podmínky | Nápověda
Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků je bez souhlasu centrum holdings zapovězeno.