Přeživší muž z letadla v Jaroslavli neví o žádné poruše

ČTK ČTK
22. 9. 2011 23:50
Palubní inženýr Alexandr Sizov poprvé vypovídal
Foto: Reuters

Moskva - Člen posádky letounu Jak-42, který jako jediný před dvěma týdny přežil havárii u ruské Jaroslavle, nezaznamenal v přípravě na let ani během startu žádné poruchy.

Oznámila to dnes agentura Interfax s odvoláním na tiskové prohlášení Mezistátního leteckého výboru (MAK), který katastrofu vyšetřuje. Palubního inženýra Alexandra Sizova, který leží se zraněními v moskevské nemocnici, dnes komisaři MAK mohli poprvé vyslechnout.

Sizov vypověděl, že ani při ranním letu z Moskvy do Jaroslavle, který v kritický den předcházel osudnému startu do Minska, nebyla žádná porucha patrná. "Podle jeho názoru žádné připomínky k fungování techniky letadla v předešlém letu, při přípravě na havarijní let ani během tohoto letu nebyly," uvedl MAK.

Podle dřívějších zpráv serveru Lifenews.com první výslech Sizova trval okolo hodiny a probíhal bez přítomnosti lékařů. Zdravotní stav pacienta lékaři v minulých dnech označovali za středně těžký, Sizov už ale není v ohrožení života. Čekají ho ještě dvě operace a propuštěn by podle lékařů mohl být do dvou týdnů.

Lidé přinášeli k místní hokejové aréně květiny a klubové šály.
Lidé přinášeli k místní hokejové aréně květiny a klubové šály. | Foto: Reuters

Celou dobu od havárie u Sizova strávila jeho manželka Světlana s ním. "Vzala jsem si dovolenou, abych každý den byla se Sašou. Muž už podstoupil řadu složitých operací, ještě jich několik zbylo, ale to nejhorší je už za námi," řekla.

Jak-42 se 7. září u Jaroslavle zřítil vzápětí po startu. Ze 45 lidí na palubě nehodu přežili jen palubní inženýr Sizov a hokejista Alexandr Galimov, který ovšem po několika dnech v nemocnici svým zraněním podlehl. Mezi oběťmi byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček.

Přesná příčina nehody ještě není známa. Oficiální vyšetřování zatím dospělo jen k poznatku, že na letoun působila zatím neupřesněná "dodatečná brzdící síla", která zřejmě způsobila, že stroj nenabral potřebnou rychlost a krátce po vzletu se zřítil.

Tomu by prý podle médií nasvědčovaly i stopy brzdění pravého podvozku, které se našly na konci startovací dráhy.

I MAK za základní verzi považuje "nekoordinovanou činnost posádky v kritické situaci". Situaci se pokusí objasnit experti za pomoci matematického modelu a experimentu s obdobným letounem.

Kriminalisté již vyloučili, že by piloti byli pod vlivem alkoholu. Ale o zmatku v kabině svědčí i přepis rozhovoru mezi posádkou těsně před havárií, který unikl do médií a podle odborníků svědčí o nesehraném postupu pilotů.

 

Právě se děje

Další zprávy