Paříž-Tokio, dvě a půl hodiny. Airbus má nový concorde

Radim Klekner Radim Klekner
20. 6. 2011 14:05
Nový stroj může létat rychlostí až 4200 kilometrů za hodinu
Projekt airbusu má pravidelně začít létat kolem poloviny století.
Projekt airbusu má pravidelně začít létat kolem poloviny století. | Foto: repro Spiegelonline

Paříž - Únavné dvanáctihodinové lety do Japonska mohou být již v dohledné době minulostí. Evropský koncern EADS, výrobce airbusů, představil model nadzvukového letounu, který je schopen překonat vzdálenost mezi Paříží a Tokiem za dvě a půl hodiny.

Stroj má létat ve výšce dvaatřiceti kilometrů a díky třem různým typům motorů bude mnohem přívětivější k životnímu prostředí než legendární concordy. Ty byly kritizovány za nadměrnou hlučnost, znečišťování ovzduší a obrovskou spotřebu paliva. 

Svůj provoz musely concordy ukončit před osmi lety poté, co se v červenci 2000 krátce po startu z letiště Charlese de Gaulla zřítil jeden ze strojů se 109 osobami na palubě.

Nový nadzvukový stroj má dosahovat rychlosti 4200 kilometrů za hodinu a na jeho palubě by mělo být místo pro 50 až 100 pasažérů, schopných si za luxus náležitě zaplatit.

"Vyřešit je možné všechny technické problémy," cituje deník Spiegel online generálního ředitele koncernu Louise Galloise.

Společnost svůj projekt předvedla o víkendu při leteckém salonu na pařížském letišti Le Bourget.

Speciální trénink nebude nutný

Letoun vystartuje z klasické ranveje, poháněn turbomotory plněnými biopalivem, které jej vynesou do výšky pěti kilometrů. Zde dojde k zážehu raketových motorů, jež několikanásobně navýší rychlost stroje a dostanou jej do vyšších vrstev zemské atmosféry.

Další pohon zajistí náporové motory pracující při vysokých rychlostech a používané z toho důvodu u vojenských raket. V sestupné fázi se stroj pohybuje klouzavým letem. Krátce před přistáním využívá znovu turbomotory na biopalivo.

Burácení provázející tryskové letouny při překonávání hranice zvuku u letounu propagovaného pod zkratkou ZEHST (Zero Emission High Supersonic Transport, v překladu "dopravní prostředek o vysoké nadzvukové rychlosti a nulových emisích") odpadá.

"Když jste v takových výškách, nikdo nic neuslyší," říká šéf vývojové divize koncernu Jean Botti.

Zrychlení bude činit pouhých 1,2 G a cestující nebudou proto potřebovat speciální trénink jako "kosmičtí turisté", kteří se budou vydávat do vesmíru v rámci projektu Virgin Galactic.

"Dokážu si představit, že letadlo budoucnosti bude vypadat přibližně jako ZEHST," tvrdí Botti. "Tohle není concorde, přesto ale jako concorde vypadá. Dokazuje, že aerodynamické tvary ze 60. let byly velmi sofistikované."

Návrat k hliníku

Vedení koncernu věří, že se v budoucnosti najde dostatek klientů schopných zaplatit za letenku. Její cena bude ještě několikanásobně vyšší, než byla kdysi u concordu. 

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

"Vše závisí na celkových nákladech," tvrdí Botti. "A na tom, zda se najde někdo, kdo bude ochoten je nést."

Mnoho si přitom slibuje od renesance hliníku, která se podle něj začíná projevovat v leteckém průmyslu.

"Jsem přesvědčen, že hliníkové slitiny se znovu dostanou do módy," tvrdí. "Co se týče dálkových letů, patří budoucnost kompozitním materiálům. Pokrok dosažený v oblasti uhlíkových vláken totiž přinutil výrobce hliníku k velmi pozoruhodným inovacím."  

Na leteckém salonu ukázal koncern nicméně pouze malý, čtyřmetrový model stroje. Zkoušky prvního prototypu letounu by přitom měly být dokončeny v roce 2020 a do komerčního provozu by ZEHST měl být zařazen v polovině tohoto století.

 

Právě se děje

Další zprávy