Evropské železnice svádějí marný boj se zloději mědi

Zahraničí Reuters Zahraničí, Reuters
18. 4. 2011 15:00
Vlaky nabírají zpoždění, pasažéři jsou ohroženi. Proto, že na trhu roste cena mědi
Krádeže kabelů mohou způsobit těžkou dopravní nehodu (ilustrační foto).
Krádeže kabelů mohou způsobit těžkou dopravní nehodu (ilustrační foto). | Foto: Reuters

Paříž, Milán - Železnice po celé Evropě zoufale bojují proti zlodějům mědi. Noční můrou jsou pro ně od doby, kdy začala růst cena tohoto barevného kovu.

Nasazují proti nim helikoptéry, investují miliony eur do výzkumu materiálů, které by mohly měď nahradit. Zatím ale prohrávají a jejich spoje nabírají tisíce hodin zpoždění.

Cena mědi se od roku 2008 ztrojnásobila, nyní se platí více než 9000 dolarů za tunu. To láká stále větší počet zlodějů, kteří organizovaně kradou kabely, stavědla a dynama, která tvoří základ železničních komunikačních systémů.

Většina těchto zařízení je nechráněná a kabely mohou být dlouhé stovky kilometrů. Zmocnit se jich je pro příslušně vybavené zloděje hračka.

Minulý rok způsobily krádeže měděných kabelů na železnici v Evropě škody ve výši desítek milionů eur a vlaky se kvůli nim zpozdily o více než 10 000 hodin. Prognóza pro tento rok je ještě horší.

Helikoptéry a výzkum

Nová bezpečnostní opatření, která mají omezit řádění lupičů, zahrnují kontrolu tisíců kilometrů tratí ze vzduchu za pomoci helikoptér, právní kroky proti majitelům sběrných surovin a velké investice do výzkumu materiálů, které by mohly nahradit měď.

Dokud se však nějaký neobjeví, nebo cena mědi neklesne tak, aby už zloděje nepřitahovala, bude tento boj pokračovat.

Mluvčí francouzské státní železniční společnosti SNCF uvedla, že ve Francii vede podél kolejí na 30 000 kilometrů kabelů, které kryje jen tenká vrstva betonu.

Zloději ji snadno prorazí, přetnou kabel a pak namotají na připravenou cívku třeba stovky metrů měděného kabelu tlustého několik centimetrů.

Kvůli přerušení dodávky elektrického proudu do systému se okamžitě rozsvítí na trati červené světlo a strojvedoucí přijíždějícího vlaku se mylně domnívá, že na trati je jiná souprava.

Lokalizovat a odstranit takovou závadu trvá obvykle až do dopoledne následujícího dne. Loni způsobili zloději mědi ve Francii škody za 30 milionů eur, to je o deset milionů více než v roce 2009.

Náhrada za měď v nedohlednu

Francouzské železnice registrují od začátku roku průměrně padesát krádeží mědi týdně. Situace v Británii, Itálii, Španělsku nebo Belgii je podobná.

Zloději jsou dobře vybavení, pracují rychle a policie obvykle nemá šanci je přistihnout při činu. Sběrné suroviny platí hotově a nechtějí vědět nic o tom, odkud jimi vykupovaná měď pochází.

Francie proto hodlá v následujících 18 měsících investovat do boje proti zlodějům mědi 40 milionů eur. Součástí jejího plánu je prevence i vývoj technologií, které by měděné kabely a součástky chránily proti zlodějům.

Kabely se táhnou podél tratí i stovky kilometrů, zabránit jejich krádeži je těžké.
Kabely se táhnou podél tratí i stovky kilometrů, zabránit jejich krádeži je těžké. | Foto: Reuters

Od března hlídkuje nad tisíci kilometrů železničních tratí padesát vrtulníků francouzského četnictva, vybavených infračervenými kamerami. SNCF také financuje výzkum technologií, které mají zlodějům znesnadnit život.

Jedná se například o speciální visačky, které se nedají roztavit, nerozbitná pouzdra pro zařízení a kabely nebo speciální úpravy, které by způsobily, že by se kabely při nedovolené manipulaci rozlámaly, místo aby se daly snadno navíjet.

Další možností je nahradit měď levným zinkem, hliníkem nebo optickými vlákny - což je nový trend, protože od února stojí tuna mědi 10 000 dolarů.

Problémem je, že žádný z těchto materiálů se nevyrovná mědi co se týče vodivosti a pružnosti.

Vhodná náhrada tohoto barevného kovu je zatím v nedohlednu. "Je to možnost, kterou studujeme, ale sázet na ni nemůžeme," řekl jeden zaměstnanec SNCF, který si nepřál být jmenován.

 

Právě se děje

Další zprávy