* Doplnili jsme vyjádření německé kancléřky
Stuttgart - Plánovanou výstavbu nového železničního uzlu ve Stuttgartu provázejí již několik týdnů protesty. Ty vyvrcholily ve čtvrtek večer, když v parku u starého nádraží začaly přípravy na kácení stromů.
Odpůrcům vadí zejména vysoké náklady na nový projekt a plánovaná demolice původního nádraží.
Čtvrteční demonstrace si vyžádala 400 lehkých zranění. Policie proti davu zasáhla slzným plynem, pepřovým sprejem a vodními děly. V noci na pátek padly k zemi první ze tří set stromů. Motorové pily se rozezněly přesně v jednu hodinu po půlnoci. V Bádensku-Württembersku totiž platí zákaz kácení stromů každoročně do 1. října.
Ještě vpodvečer se několik aktivistů ke stromům připoutalo řetězy. Samotné noční kácení pak doprovázel pískot a křik protestujících.
"Projekt železničního uzlu je smysluplný a má na něm zájem více zemí. Uzel totiž spojí Paříž, Štrasburk, Mnichov a Vídeň, napojí se i Bratislava a Budapešť," hájila projekt ve svém pátečním prohlášení německá kancléřka Angela Merkelová. Zároveň odsoudila násilí, k němuž během protestů došlo: "Měli bychom se vždy pokusit, aby podobné demonstrace probíhaly pokojně."
Už ve čtvrtek dopoledne v parku demonstrovala asi tisícovka místních školáků. Někteří z nich obsadili policejní automobil s uzavíracími zábranami. I proti této demonstraci nasadila policie slzný plyn, připravena byla i vodní děla. Asi padesát účastníků studentské demonstrace muselo být následně ošetřeno.
Jak píše ČTK, zprávy o zásahu proti mládeži se rychle rozkřikly a do parku zamířilo mnoho rozlícených aktivistů. To odstartovalo údajně jednu z největších policejních akcí v dějinách Bádenska-Württemberska. Mezi zhruba 600 policisty byla i výpomoc pořádkových sil z Bavorska či Porýní.
Agentura DPA s odvoláním na policejní zdroj uvedla, že násilí se dopouštěli i demonstranti na policistech. "Vzduchem létaly kameny," řekla policistka. Neuvedla však, zda byli muži v uniformách zraněni.
Jeden z největších stavebních projektů v Evropě, který má během devíti let stát sedm miliard eur (asi 173 miliardy korun), předpokládá výstavbu 16 železničních tunelů a 18 mostů, položení 60 kilometrů železničních cest a hlavně výstavbu podzemní průchozí stanice.