Před 90 lety zahynul Štefánik. Stále se neví proč

Roman Gazdík
4. 5. 2009 13:55
První ministr obrany Československa zahynul při letecké nehodě

Bratislava - Obyvatelé České republiky a Slovenska si dnes připomínají devadesáté výročí smrti spoluzakladatele společného státu Milana Rastislava Štefánika.

Štefánik společně se dvěma italskými letci a mechanikem zahynul nedaleko bratislavského letiště při letecké nehodě 4. května 1919, když se vraceli z Itálie. Pád letadla nebyl nikdy spolehlivě vysvětlen, což zavdalo příčinu ke spekulacím o tom, že se nejednalo o nehodu, ale o vraždu.

Někteří slovenští autoři dodnes propagují teorie o dlouhé ruce tehdejšího prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka a ministra zahraničí Edvarda Beneše. Spekulovalo se i o tom, že Štefánik byl zavražděn již v Itálii a v letadle se nacházela pouze jeho mrtvola.

Technická závada?

Podobné teorie však většina historiků odmítá.

Dvě často přijímaná vysvětlení vyslovil ve své zprávě o vyšetřování už kapitán italského letectva Federico Zapelloni. První hovoří o tom, že za neštěstí mohla technická závada, protože se přetrhl drát, kterým posádka ovládala hloubková kormidla.

Druhou je, že Štefánik, který trpěl zdravotními problémy, při pokusu zaujmout místo druhého pilota omdlel a spadl na ovládací páky letounu. 

Ředitel Vojenského historického ústavu v Bratislavě Miloslav Čaplovič se údajně více přiklání k teorii o možné technické závadě. Podle slovenské tiskové agentury SITA také připouští, že na vině mohly být větrné podmínky a nedostatečná rychlost letadla během obrátky.

"Pravděpodobně poryvem větru bylo letadlo možná strženo k zemi, protože nemělo vysokou rychlost," řekl Čaplovič.

Náhle začal padat

Naopak odmítl teorii o tom, že bylo letadlo omylem sestřeleno, protože si ho českoslovenští vojáci spletli s maďarským letounem.

Podle Zapelloniho zprávy letoun ve výšce 200 metrů "začal široký oblouk napravo, aby přistál proti směru větru od jihozápadu na severovýchod. Když stroj skončil oblouk a definitivně začal přistávat, najednou zdvihl ocas, začal padat a překročil při tom vertikální polohu. Po pádě začal stroj ihned hořet, ale protože už měl málo benzínu, jak je tomu obvyklé, částečně spálen byl z posádky jen poručík Mancinelli."

 

Právě se děje

Další zprávy