Svrhli komunisty, nepřežili trh. Loděnice v Gdyni končí

Martin Novák Martin Novák
2. 5. 2009 15:06
Polská vláda neobhájila před Evropskou komisí státní pomoc loďařům
Loděnice v Gdaňsku zatím žije, Gdyně je na tom hůře.
Loděnice v Gdaňsku zatím žije, Gdyně je na tom hůře. | Foto: Roman Staněk, Aktuálně.cz

Varšava - Polské loděnice v Gdaňsku, Gdyni a Štětíně mají mimořádné postavení v novodobých dějinách Polska.

V docích na pobřeží Baltského moře se na konci sedmdesátých let zrodilo odborové hnutí Solidarita. Symbol odporu dělníků proti režimu, který tvrdil, že hájí právě jejich zájmy.

Z loděnic také vyšel první polský postkomunistický prezident. Bývalý elektrikář a vůdce Solidarity Lech Walesa.

Dvacet let po pádu totality ale v polských přístavech nálada na oslavy není. Loděnice nevydělávají, nemají zakázky a dostávaly státní pomoc v rozporu s pravidly Evropské unie.

Ta zakazují státní dotace firmám. Povolena je restrukturalizace, potřebná pro jejich privatizací.

Realita je taková, že polské loděnice, které v posledních letech zaměstnávaly patnáct tisíc lidí, umírají. Nejblíže ke konci má ta v Gdyni. Tento týden tam spustili na vodu zřejmě dvě poslední plavidla. Jednu nákladní loď pro kontejnery a jednu upravenou pro přepravu automobilů.

Další už asi z přístavu neodplují. V květnu se má výroba zastavit. Odcházející zaměstnanci dostanou odškodné a práci si musí najít jinde.

Polská vláda ustoupila tlaku Evropské unie a vzala zpět pomoc ve výši téměř tří miliard eur, poskytnutou podnikům.

"Nedovedu si představit Polsko bez loděnic a lodí. Vždyť Baltské moře bylo pro nás vždy oknem do světa," řekl při téměř smutečním obřadu spouštění posledních lodí na vodu Zenon Burchardt, který v gdyňských docích pracuje osmnáct let.

Lech Walesa hovoří ke stávkujícím odborářům ze Solidarity v Gdaňsku v roce 1980.
Lech Walesa hovoří ke stávkujícím odborářům ze Solidarity v Gdaňsku v roce 1980. | Foto: Aktuálně.cz

Kvůli Solidaritě a odvážným dělnickým vzpourám a stávkám mají Gdaňsk, Gdyně a Štětín pro Poláky význam jako historické symboly, ale to k záchraně kdysi rozsáhlé průmyslového odvětí v zemi stačit nebude.

82 procent akcií loděnice v Gdaňsku, kde kdysi pracoval Walesa, koupila ukrajinská firma IDS, jejímž majitelem je miliardář a jeden z nejbohatších Ukrajinců Sergej Taruta.

Zda se alespoň tady výroba lodí udrží, není jasné. Dělníci s dlouholetou praxí odcházejí za lepšími platy do Norska. A vrácení státních dotací z posledních let požaduje Evropská komise i v případě Gdaňsku.

 

Právě se děje

Další zprávy