Berlín - "My stavíme, vy se díváte," vítá návštěvníky právě vznikajícího letiště Berlin Brandenburg International (BBI) cvrček Armin-stavitel.
Zájemci o prohlídku staveniště na něj narazí na plakátech, autobusech i propagačních letáčcích. Armin se stal maskotem nového trendu, který je v Německu znám pod pojmem "Baustelle Turistik" - Cestování po staveništích".
"Daňoví poplatníci musejí mít pocit, že peníze na stavbu veřejných budov jsou vynaloženy správným způsobem," popisuje novou strategii pro práci s veřejností tiskový mluvčí projektu BBI Gerd Rosenbaum.
Za tímto účelem vzniklo poblíž staveniště nejen informační centrum, ale i třicet dva metrů vysoká prosklená věž, z jejíž střechy mohou staveništní výletníci pozorovat dělníky při práci a sledovat, jak kolem nich roste nová dálnice, šestipodlažní terminál a ranveje.
Tři do jednoho
V Berlíně donedávna stála tři letiště - Tempelhof, Tegel a Schönefeld.
V roce 1996 se ale vlády Berlína, Braniborska a federální vláda rozhodly letiště Tegel a Tempelhof (známý z doby první Berlínské krize jako místo, kam letadla dovážela spojencům zásoby) uzavřít a letiště Schönefeld přestavět tak, aby bylo schopno splňovat potřeby rostoucího počtu Berlíňanů. Těch je aktuálně asi 3,4 milionu.
Zrušení původních letišť nese obtížně zejména starší generace: "Nechápeme, proč nemůžeme s ohledem na historii Tempelhof zachovat. Jiná města jako New York nebo Londýn mají také více letišť, tak proč ne Berlín?" stěžují si postarší manželé Berndt a Ingrid W. v muzeu BBI.
Inspekce daňových poplatníků
Pracovníci informačního a tiskového centra BBI pořádají autobusové projížďky až přímo na staveniště. Když se autobus prohrabává bažinatou cestou mezi jeřáby, dělníci s úsměvy od ucha k uchu ustávají v práci a mávají svým chlebodárcům.
Že turistům musí uhnout cisterna plná betonu? "Žádný problém," usmívá se Rosenbaum - jen aby byli daňoví poplatníci spokojeni.
Po autobusovém rodeu následuje výstup na zmiňovanou vyhlídkovou věž. Dvacet tisíc eur, které její stavba stála, je v porovnání s celkovými náklady na stavbu letiště (2,2 miliardy eur) zanedbatelných.
Od jejího otevření před dvěma roky věž navštívilo 55 000 lidí. "Stálo nás to na daních hodně peněz, tak chceme vidět, jak to tu vypadá," vysvětluje energická turistka Sieglinde S.
Největší staveniště Evropy
Na staveništi samotném se v současné době střídá 2 000 dělníků, jejich počet se má ale zvýšit až na 3 000.
Není divu, vedení projektu si vytklo za cíl jeho dokončení do roku 2011. Za tímto účelem zřídili přímo na staveništi dokonce vlastní betonárnu.
"Na zajímavosti celému projektu jistě dodává, že jde o aktuálně nejrozsáhlejší stavbu v Evropě, jeho kompletní rozloha dosahuje 1 470 hektarů, což odpovídá asi 2 000 fotbalových hřišť," usmívá se Rosenbaum.
Stavba berlínského letiště není jediným příkladem staveništní turistiky - oblíbené byly například návštěvy stavby linky U4 hamburského metra, zájem je i o návštěvu Gotthardského tunelu.