Studie: Antikoncepce brání ženám najít toho pravého

gaz
13. 8. 2008 23:10
Podle vědců pilulky mění ženské čichové vnímání
Tradiční pilulky se užívají pravidelně jednou denně po dobu 21 dnů a poté následuje 7 dní bez pilulek, během kterého nastane menstruační krvácení. | Foto: Reuters

Londýn - Přemýšlíte nad nežádoucími vlivy antikoncepčních pilulek? Britští vědci objevili jednu poměrně překvapivou. Jejich užívání vám zabraňuje v nalezení "toho pravého".

Studie vyšla v britském odborném časopise Proceedings of the Royal Society B: Biological Science. Informovala o ní agentura AFP.

Vůně genetickým vodítkem

Ženy jsou podle starších výzkumů přirozeně přitahovány k partnerům, kteří jsou geneticky odlišní, což zvyšuje pravděpodobnost početí, snižuje riziko potratu a je předpokladem pro dobrý imunitní systém dítěte.

Zkoumáním pachů 97 mužských dobrovolníků se však ukázalo, že čich žen, která začaly brát antikoncepci, je orientoval směrem k mužům s podobnými geny.

Předmětem výzkumu bylo sto žen. Ty měly určit, která z šesti mužských vůní jim připadá přitažlivá před tím a potom, co začaly s antikoncepcí.

Konec antikoncepce, konec vztahu

Podle vedoucího výzkumníků Craiga Robertse z britské Newcastle University studie ukázala, že si mohou ženy díky pilulkám jednak vybrat geneticky nevhodného partnera, jednak že u párů může dojít ke ztrátě sexuální přitažlivosti, pokud žena přestane antikoncepci brát.

"Když přestanou ženy brát antikoncepční pilulky, může nakonec dojít k rozpadu vztahu, protože čichové vjemy hrají důležitou roli v udržování přitažlivosti mezi partnery," citovala Craiga AFP.

Klíčem ke spojení čichových vjemů a imunity je skupina 140 genů tvořící tzv. MH komplex (MHC). Ten hraje důležitou roli jak při vytváření bílkovin, které zneškodňují buňky napadené viry, tak při tvorbě tělesných vůní.