Baťovské ceny fungují, potvrdil výzkum ve Francii

gaz
23. 7. 2008 20:13
Lidé mají raději cenu 7.99 než 8.00 EUR

Paříž - Obecně se má za to, že "baťovské ceny" fungují a zákazníci si raději koupí stejné boty za 699 korun než za 700 korun. Je tomu ale skutečně tak?

Výzkumníci z Université Européenne de Bretagne tvrdí, že ano.

Ke svému pokusu, jehož výsledky vyšly v časopise International Journal of Hospitality Management, si vybrali malou restauraci pro dvaadvacet lidí v Bretani, ve které nemají zákazníci příliš velký výběr.

Mohou si tu podle agentury AFP dát pouze pět druhů pizzy, čtyři typy salátů a masa a tři druhy ryb.

Za osmnáct, nebo bez dvou za dvacet?

Chování zákazníků zkoumali Nicolas Guéguen a Céline Jacobová v průběhu šesti týdnů na druhém nejoblíbenějším druhu pizzy v dané restauraci.

První dva týdny končily ceny všech jídel v restauraci nulou. Poté ceny ostatních jídel zůstaly stejné, ale částka za vybranou pizzu se snížila o jednu setinu eura (0,24 koruny) na 7.99 EUR.

V posledních čtrnácti dnech měla na konci devítku všechna podávaná jídla.

Přestože byly cenové rozdíly v jednotlivých obdobích zcela zanedbatelné, nakupovací návyky hostů se radikálně měnily.

O patnáct procent

Během druhého období se oblíbenost vybrané pizzy zvedla o 15 procent, a tak se z druhého místa vyhoupla na první. Objednalo si ji 49,5 procenta všech zákazníků, kteří si dali pizzu.

Když se ceny ve třetím období opět vyrovnaly, klesla pizza opět na svou předchozí pozici.

Guéguen a Jacobová zaujali už svou předchozí studií, která zkoumala interakci zákazníků s obsluhou.

Zjistili, že pokud se zaměstnanec restaurace zákazníka při servírování lehce dotkne, má větší naději na spropitné. Podobně i zákazník je ochotnější si od takového číšníka nebo servírky nechat něco doporučit.

 

Právě se děje

Další zprávy