Živí se metanem. Zachrání mikroby Zemi?

Roman Staněk
30. 10. 2006 23:00
Oslo - Němečtí a francouzští vědci jsou nadšeni. Daleko na arktickém severu v Barentsově moři objevili několik nových druhů mikroorganismů.

Ty se živí metanem, hlavním skleníkovým plynem, který je podle vědců spoluzodpovědný za globální oteplování naší planety.

Exotické mikroby žijící poblíž bahenních sopek na mořském dně přeměňují tisíce tun tohoto plynu na jiná, lehce zužitkovatelná paliva.

Proces proměny metanu by se dal přirovnat například k fotosyntéze, kdy rostliny mění oxid uhličitý v kyslík.

Metan je horší než oxid uhličitý

"Mikroby, které požírají metan, pomáhají regulovat změny klimatu," napsal s odkazem na výsledky výzkumu odborný časopis Nature.

Foto: Reuters

Metan je totiž velmi užitečný plyn, ale pokud uniká do vzduchu, má až pětadvacetkrát větší vliv na globální oteplování než další plyn - oxid uhličitý.

Studie, která poprvé popsala život v okolí tzv. podmořských bahenních sopek, z nichž nevyvěrá láva, se zmiňuje o různých nových druzích bakterií i podzemních červů.

Kromě jednobuněčných archebakterií ANME-3 vědci na dně moře v hloubce 1250 metrů objevili další dva neznámé druhy mikroorganismů.

Kde všude mikroby přežijí

Tvrdí, že mikroby, které zkoumali kolem vulkánu Haakon Mosby na dně Barentsova moře mezi Grónskem a Norskem, mohou být využity také v průmyslu.

"Nalezení nových typů mikroorganismů je důležité pro pochopení cirkulace metanu," uvedla Antje Boetiusová, jedna z autorek studie z Institutu mořské biologie Maxe Plancka v Německu.

Mikroby jsou podle vědců schopny zkonzumovat téměř polovinu všeho vycházejícího metanu.

"Mají co jíst, ale nemohou existovat všude," říká Boetiusová. Mikroby mohou žít pouze tam, kde mají přísun jak živin z moře, tak z podmořského vulkánu.

Průmysl cítí šanci

Doplnila, že výzkum může pomoci rozluštit, jak mikroby pojídající metan přeměňují plyn do snadněji přenosného tekutého stavu.

"Průmysl se zajímá o možnost přeměnit metan v jiné energeticky bohaté molekuly jako methanol nebo butan. Průmyslníci to mohou udělat chemicky, ale doufají, že mikroby mohou tento metan převádět daleko lépe."

I když Boetiusová tvrdí, že získávat metan z podmořských zdrojů je velmi nákladné, v Kalifornii je tento plyn vyvěrající z mořského dna poblíž Santa Barbary zachycován speciálními kovovými konstrukcemi ve tvaru stanu a poskytuje energii pro více než 200 domácností.

Na podobných nalezištích by se tyto mikroorganismy daly v budoucnu využít k přeměně metanu v paliva, která se snáze mohou přepravovat.

Vulkány a globální oteplování

Vědci nalezli tisíce takovýchto vulkánů po celém světě, na zemi i pod mořem. Dokonce i v České republice jsou bahenní sopky. Známá je rezervace u Františkových Lázní, bahnem tam ovšem probublává oxid uhličitý.

Globální oteplování způsobuje tání ledovců, zvyšování hladiny moří i změny teplot, které ovlivňují život mnoha druhů rostlin a živočichů.

Vědci a politici se stále přou, jaký má na globální oteplování vliv činnost člověka. Zatímco někteří tvrdí, že člověk stojí za enormním nárůstem teplot za posledních sto let, jiní tvrdí, že jde o přirozený vývoj.