Tramvají do Polska? Trať bude volná, vše je připraveno

Monika Urbášková, spolupracovnice Aktuálně.cz
20. 12. 2007 19:05
Radnice v Těšíně se dohodly, obnoví společnou linku
Pohlednice z Těšína v době, kdy tam v letech 1911 až 1921 jezdila tramvaj.
Pohlednice z Těšína v době, kdy tam v letech 1911 až 1921 jezdila tramvaj. | Foto: www.muzeum-cieszyn.ox.pl

Český Těšín/Cieszyn - Až dnes o půlnoci zmizí v Českém Těšíně pasová kontrola z mostu přes řeku Olši, nemělo by už nic bránit návratu starých časů. Těch, kdy po mostě přes hraniční řeku vozila lidi tramvaj. Čechy i Poláky z obou částí města.

Radnice v Českém Těšíně i v polském Cieszyně už totiž mají připravený projekt, který má do ulic jejich města vrátit společnou linku. A ta by měla legendární těšínskou tramvaj co nejvěrněji napodobit.

Na trase dlouhé bezmála dva kilometry tu tramvaje jezdily do roku 1920, kdy město rozdělila státní hranice.

Nápad, který by po téměř sto letech vrátil do těšínských ulic tramvaje, je unikátní hlavně tím, že by se lidé mohli vozit nejen z jednoho města do druhého, ale zároveň mezi dvěma státy.

Kdy by mohla v Českém Těšíně vyjet první tramvaj?

To zatím není jisté. "Trasa již byla schválena, technicky je vše připraveno," uvedla mluvčí městského úřadu Dorota Havlíková. "Čekáme však na potvrzení dotace z programů Evropské unie. Záleží tedy, kdy potřebné peníze dostaneme."

Projekt je originální i tím, že tramvaje nebudou tak úplně klasické. Koleje byly v roce 1921 vytrhány a jejich nová výstavba by si vyžádala obrovské náklady. Města tolik peněz nemají, a proto nakoupí podvozky autobusů a na ně nainstalují repliky starých tramvajových vozů.

Jak to bylo s tramvají
Autor fotografie: www.muzeum-cieszyn.ox.pl

Jak to bylo s tramvají

  • V roce 1909 požádalo město o koncesi pro stavbu elektrické dráhy.
  • Po jejím obdržení byla firmě AEG Vídeň zadána stavba trati, vozovny a elektrárny.
  • Pravidelný provoz byl zahájen 12. února 1911 na jediné 1800 metrů dlouhé trati.
  • Jednokolejná trať o rozchodu 1000 milimetrů měla dvě výhybny.
  • V roce 1920 bylo město rozděleno mezi dva státy a na mostě přes Olši vznikly celnice, kde musely vozy zastavit, aby se mohla vykonat celní prohlídka.
  • Proto byl provoz těšínských tramvají po desíti letech zastaven. Poslední vozy vyjely na trať 2. dubna 1921.

Zdroj: www.wikipedia.org

Výhodou bude libovolné přidávání tras v době zvýšeného turistického ruchu, především v létě. Příjmy zajistí i pronájmy na různé oslavy či jiné komerční účely.

Chceme tramvaj pro turisty

A co si od tramvají slibuje Český Těšín?

"Nemáme žádný historický symbol, po rozdělení nám připadla průmyslová oblast a historické památky zůstaly polské straně. Vzkříšení tramvajové dopravy by sem mohlo přivést více turistů," uvedla mluvčí Havlíková.

Nejkratší trať v Československu sloužila těšínským pouhých deset let. První tramvaj vyjela v únoru 1911. Zanikla po rozdělení města v roce 1921, kdy ztratila svůj původní význam.

VIDEO: Tramvaj v Těšíně - archivní záběry ZDE

Důvodem byly i zdlouhavé celní a pasové kontroly na česko-polských hranicích. Ty už teď, díky Schengenu, nebudou zapotřebí.

K rozdělení Těšína na dvě části, českou a polskou, došlo v roce 1920. Vznikla tak dvě města, jejichž hranici tvořila řeka Olše. Historická část připadla Polsku Cieszyn, průmyslová část s vlakovým nádražím se stala součástí Československa a byla pojmenována Český Těšín.

Ještě v osmdesátých letech mohli obyvatelé české části do Polska jen na pozvání. K návštěvě příbuzných tedy nestačil jen pas. Mnohdy ani okolkovaný dokument s "pozvánkou" nezaručil, že se do Polska za svými příbuznými, přáteli nebo známými vydají.

 

Právě se děje

Další zprávy