Astronomové: Máme vážného kandidáta na druhou Zemi

Petr Jemelka Petr Jemelka
30. 4. 2012 5:36
Slunci velmi podobnou hvězdu HD 10180 obíhá zřejmě až devět planetárních systémů
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: NASA

Tokio - Astronomové pátrající po mimozemském životě hlásí další nadějný objev.

Slunci velmi podobnou hvězdu HD 10180 obíhá zřejmě až devět planet, které svou velikostí a vzdáleností od tamního slunce zhruba odpovídají naší planetě.

Pokud se tato informace potvrdí, půjde o nejpočetnější planetární systém podobný naší sluneční soustavě.

HD 10180 je od Země vzdálená zhruba 127 světelných let, což je ve vesmírném měřítku relativně málo.

V předchozí studii, zveřejněné v srpnu 2010, astronomové informovali o pěti planetárních systémech a dvou konkrétních "planetárních kandidátech". Tedy o dvou planetách, na nichž by mohly panovat obdobné podmínky jako na Zemi.

Za jednu z klíčových podmínek pro vznik života je považována přítomnost vody v tekutém skupenství, což vyžaduje, aby byla daná planeta v optimální vzdálenosti od své hvězdy. Pokud je planeta příliš blízko, voda se vypaří, je-li moc daleko, zmrzne.

"Dostupná data naznačují, že tam je dokonce devět planet. Dvě z nich jsou 1,9 a 5,1krát větší než Země a jejich orbitální perioda odpovídá 10, respektive 68 pozemským dnům. Díky tomu je můžeme klasifikovat jako vyprahlé a horké superzemě," potvrdil webu Space.com japonský astronom Mikko Tuomi, který data spolu s kolegy analyzoval.

Mezi nejpilnější "lovce" obyvatelných planet patří americká sonda Kepler:

K nadějnému objevu došli japonští vědci díky analýze dat nasbíraných sondou Evropské vesmírné agentury HARPS v období mezi listopadem 2003 a červnem 2010.

Zařízení HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) hledá planety na základě gravitační síly, kterou působí na hvězdu, kolem níž obíhají.

"Potvrzené planety rozhodně nejsou v obyvatelné zóně, a zřejmě tak nejsou ani příhodné pro život, jedna z dalších planet systému, velikostí odpovídající Neptunu, je ale přímo v jejím středu. Zatím ji sice nejsme schopni podrobněji prozkoumat, do budoucna to je ale bezesporu cílem našeho zájmu," dodal Tuomi.

Významnější než samotný objev konkrétních planet a planetárních systémů je ale podle něj zjištění, že je podobných systémů, podobných sluneční soustavě, plný a pravděpodobnost, že existuje život mimo naši planetu, je tedy obrovská.

"Z čistě vědeckého hlediska to nebude mít až takový význam, protože jsme existenci takto rozsáhlých planetárních systémů dlouhodobě předpokládali. Z filozofického hlediska nám to ale ukázalo, že náš sluneční systém zřejmě není ničím výjimečný a v ostatních galaxiích je podobných soustav mnoho. Je proto otázkou času, kdy najdeme ještě rozmanitější," uzavírá astronom.