Čínský ministr železnic musí z funkce, stavěl špatně

Václav Viták
19. 2. 2011 22:00
Čínské vysokorychlostní tratě možná budou brzy výrazně pomalejší.
Liou postavil mimo jiné vysokohorskou trať do Tibetu
Liou postavil mimo jiné vysokohorskou trať do Tibetu | Foto: Ondřej Žváček

Peking - Bouřlivý rozvoj, kterým prochází čínská železniční síť, nemá ve světě obdoby. Do příštího roku má být v Číně postaveno celkem 13 000 kilometrů tratí pro vysokorychlostní vlaky.

To je více než v celém zbývajícím světě dohromady. Díky těmto domácím úspěchům čínské ministerstvo železnic uzavřelo nebo rozjednalo projekty na výstavbu železničních tratí v celé řadě zemí, například v Íránu, Rusku, Bulharsku, Turecku a také v Kalifornii.

V této souvislosti je však udivující, že v sobotu byl odvolán ze stranické funkce ministr železnic Liou Č'-ťün, který tento úřad převzal v roce 2003 a během sedmi let ho přeměnil v politický a obchodní kolos. 

Liou skončil náhle a je nyní vyšetřován stranickou disciplinární komisí „za hrubé porušování stranické disciplíny". Takové bylo alespoň sdělení agentury Nová Čína.

Jak napsal list The New York Times, tato formulace je eufemismem pro kolosální korupci, a Liou se musel opravdu hodně provinit, protože v Číně není zvykem funkcionáře na úrovni ministra odvolávat tímto způsobem.

Fušerská výstavba?

O Liuovi se samozřejmě proslýchalo leccos. Tchaj-wanský deník China Times napsal, že Liou měl osmnáct milenek a že se honosí titulem magistra, ačkoli má pouze středoškolské vzdělání.

Jeho mladší bratr Liou Č'-siang byl navíc podle hongkongských médií odsouzen v minulém roce za přípravu vraždy.

Ministr Liou byl navíc podezřelý z organizování gigantického černého trhu s lístky na vlaky, které jsou pro 200 milionů čínských sezónních dělníků jediným dopravním prostředkem, jímž se mohou v čase svátků dostat do svých domovských provincií.

Zdá se však, že čínské stranické vedení má v souvislosti s raketovým rozvojem železniční sítě jiné starosti.

Liouvo ministerstvo, respektive firmy, které od něj dostávaly kontrakty, stavěly nové vysokorychlostní tratě navenek velmi levně - v přepočtu jeden kilometr za 15 milionů dolarů.

V USA by podle listu The New York Times činily náklady na stavbu kilometru takové trati 40 až 80 milionů dolarů. Bylo to však zjevně na úkor kvality.

Čínské rychlovlaky jezdí nyní rychlostí asi 340 kilometrů v hodině. Již za několik let však zřejmě budou muset jezdit rychlostí nejméně o 50 kilomterů nižší, protože koleje se kvůli nekvalitní stavbě začnou křivit.

Jejich bezpečnost tedy výrazně poklesne. Navíc se ukazuje, že budou dlouhodobě zřejmě ztrátové, protože lístky na ně jsou drahé.

Hlavně kvalita a bezpečnost

Rozsah investic, který za Liouva působení Peking vyčlenil na rozvoj železniční infrastruktury, je gigantický. Podle zahraničních médií šlo na výstavbu 13 000 kilometrů vysokorychlostních tratí v přepočtu 395 miliard dolarů a na budování normálních železnic asi 350 miliard.

Stranické orgány se však obávají, že Liou dosáhl svých navenek mimořádných výsledků na úkor kvality a bezpečnosti, která povede v dalších letech k nutnosti vydávat ohromné částky na údržbu rychle chátrajících tratí.

Čínské rychlovlaky inspirovaly i prezidenta Obamu (na snímku s prezidentem Chu Ťin-tchaem)
Čínské rychlovlaky inspirovaly i prezidenta Obamu (na snímku s prezidentem Chu Ťin-tchaem) | Foto: Reuters

Liou, který je oficiálně stále ministrem železnic, přišel o svoji stranickou funkci, tu důležitější v čínské hierarchii, a během příštího týdne bude téměř jistě odvolán i z funkce ministra.

Jeho předpokládaný nástupce Šeng Kuang-cu se již vyjádřil, že pro ministerstvo bude „ u stavebních projektů v centru pozornosti kvalita a bezpečnost" a že nejvyšší prioritou bude právě bezpečnost.

 

Právě se děje

Další zprávy