Dokud nás SMRT nespojí, slibují si Singapur a Malajsie

pav
17. 4. 2008 15:40
Asijští sousedé chtějí integrovat veřejnou dopravu
Veřejnou dopravu na autobusových a vlakových linkách zajišťuje v Singapuru společnost s názvem SMRT. Skrytý půvab jejího sloganu "SMRT - moving people, enhancing lives" (SMRT - převážíme lidi, obohacujeme životy) plně docení zřejmě jen Češi
Veřejnou dopravu na autobusových a vlakových linkách zajišťuje v Singapuru společnost s názvem SMRT. Skrytý půvab jejího sloganu "SMRT - moving people, enhancing lives" (SMRT - převážíme lidi, obohacujeme životy) plně docení zřejmě jen Češi | Foto: Aktuálně.cz

Singapur - Singapur se staví vstřícně k návrhu sousední Malajsie, aby oba státy, které odděluje jen úzký pás moře, v budoucnu propojila podzemní dráha.

Ta už úspěšně pokrývá většinu rozlohy Singapuru (celkem 704 čtverečních kilometrů) a mohla by se nyní rozšířit i na území malajsijského státu Johor v nejjižnější výspě Malajského poloostrova.

„Spojení by nemělo být těžké a oběma stranám přinese okamžité výhody," nechal se slyšet singapurský ministr zahraničí George Yeo, citovaný agenturou Reuters.

Kus Malajsie jen pro Singapur

Jeho malajsijský protějšek Rais Yatim předtím požádal singapurského premiéra Lee Hsien Loonga, aby zvážil možnost rozšířit singapurskou veřejnou dopravní síť i do speciální ekonomické zóny Iskandar Malaysia, která se rozkládá severně od ostrova hned za průlivem.

Foto: Aktuálně.cz

Malajsie si od této zóny, která je sama o sobě třikrát větší než celý Singapur, slibuje příliv investic a vznik pracovních příležitostí.

Vzhledem k poloze by ji měl využívat především Singapur, který je sice nejbohatší, ale zároveň také nejmenší zemí jihovýchodní Asie, a nedostává se mu vlastního území k rozvíjení dalších projektů.

Nyní Singapur a Malajsii spojují jen dva mosty. Singapurskou podzemní dráhu provozují společnosti SMRT a ComfortDelGro. V obou z nich má podíl stát.

Společná historie

Obě země mají za sebou kus společné historie. Singapur kdysi tvořil součást johorského sultanátu, než se stal britskou kolonií.

Po ochodu Britů v roce 1963 se přičlenil k Malajsii, ale o dva roky později vyhlásil kvůli politickým neshodám nezávislost.

Dnes je ekonomicky nejúspěšnější zemí celého regionu a má šestý nejvyšší hrubý domácí produkt v přepočtu na jednoho obyvatele mezi všemi zeměmi světa.

 

Právě se děje

Další zprávy