Ke hvězdám míří další soukromník, k ISS vzlétne Cygnus

Petr Jemelka Petr Jemelka
18. 9. 2013 17:07
Start proběhl úspěšně. Let rakety běží živě na webu. Sledujte uvnitř.
Foto: Orbital Sciences Corporation

Wallop Island - Z kosmodromu v americké Virginii úspěšně odstartovala nosná raketa Antares. Jedná se o její vůbec první operační let.

Ta na oběžnou dráhu vynese nákladní modul Cygnus, který bude sloužit k zásobovánírn Mezinárodní vesmíé stanice (ISS). Pokud tedy půjde vše podle plánu.

Raketa vysoká jako 13poschoďový dům (40 metrů) o hmotnosti odpovídající 240 osobním autům (téměř 282 tun) se vznesla ke hvězdám v 16:58 našeho času.

Jedná se o čistě soukromý projekt společnosti Orbital Sciences Corporation, která se tím po firmě Space X (ta už k ISS vyslala modul Dragon) stane druhým privátním vesmírným dopravcem.

"Po hladkém dubnovém zkušebním letu se připravujeme na překonání dalšího významného milníku. Cygnus se řadí k nejsofistikovanějším vesmírným plavidlům, která kdy byla sestrojena," řekl serveru Space.com výkonný ředitel společnosti Orbital Sciences Corporation David Thompson.

"Naše společnost se v oblasti kosmonautiky pohybuje už delší dobu, ale tohle bude poprvé, co vypravíme raketu, která ponese zásoby pro lidskou posádku," dodává s nadšením viceprezident společnosti a bývalý astronaut Frank Culbertson.

Cestu na orbitu by měl opakovatelně použitelný Cygnus zvládnout za 10 minut (přesněji 603 vteřin). S ISS by se měl spojit za pomoci 32 manévrovacích trysek a robotické paže stanice po šesti dnech na oběžné dráze.

Cestu na orbitu zvládl opakovatelně použitelný Cygnus za 10 minut (přesněji 603 vteřin). S ISS by se měl spojit za pomoci 32 manévrovacích trysek a robotické paže stanice po šesti dnech na oběžné dráze.

V rámci první mise dopraví nový nákladní modul k ISS 700 kilogramů zásob, při dalších letech pak bude schopen pojmout až 2,7 tuny nákladu. Odvézt naopak může 1,1 tuny odpadu a nepotřebného vybavení.

Od Země by se měla raketa i s modulem odlepit šest vteřin po zážehu hlavního motoru. Jako palivo poslouží kapalný kyslík a kerosin.

Prostor pro soukromé firmy vznikl poté, co americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) ukončil nákladný provoz raketoplánů.

Firma Orbital Sciences se s NASA dohodla na kontraktu za 1,9 miliardy dolarů. Space X vyjednala smlouvu v hodnotě 1,6 miliardy dolarů.