Mléčná dráha hostí nejméně 100 miliard dalších planet

Petr Jemelka Petr Jemelka
3. 1. 2013 20:45
Šance, že ve vesmíru narazíme na mimozemský život, se s každým dalším objevem zvyšuje
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: NASA

Pasadena - Naše galaxie Mléčná dráha je domovem nejméně 100 miliard dalších planet, pravděpodobně jich ale bude několikanásobně víc.

Ve studii, kterou ve středu publikoval odborný magazín The Astrophysical Journal, to alespoň tvrdí experti z Kalifornského technického institutu.

"Když se nad tím zamyslíte, je to ohromující číslo. Znamená to, že by každou hvězdu měla teoreticky obíhat minimálně jedna planeta," vysvětlil serveru Space.com vedoucí týmu amerických badatelů Jonathan Swift.

Odhad spolu s kolegy vytvořil na základě pozorování planetárního systému nazvaného Kepler-32. Ten sestává z pěti planet a nachází se 915 světelných roků od Země.

Objevil ho teleskop Kepler, který pátrá po planetách mimo naší soustavu tak, že zaznamenává drobné odchylky ve světle vyzařovaném hvězdami. Odchylky způsobují obíhající planety (mihnou se ve světle, jež Kepler pozoruje).

Planetární systém Kepler-32 se podobá sluneční soustavě, a to nejen velkostí, ale také vzdálenostmi, v nichž jednotlivé planety obíhají mateřskou hvězdu - tzv. červeného trpaslíka. Keplera-32 je možno považovat za typického zástupce mnoha dalších planetárních systémů, protože do třídy červeného trpaslíka spadá 75 % hvězd Mléčné dráhy.

"Obyčejně nemluvím o Rosettské desce, ale tohle zjištění ji připomíná víc než cokoliv, co jsem dosud v životě viděl," raduje se Swift.

Teleskop Kepler zaznamená planetární systémy jen v případě, že jsou k němu natočeny správným směrem. Vědci proto spočítali pravděpodobnost optimálního natočení a zkombinovali ji s počtem systémů, jež Kepler dokáže detekovat. Došli tak k zmíněnému počtu 100 miliard planet mimo naší sluneční soustavu (exoplanet).

Pokud je jejich výpočet správný, naznačuje to, že je pravděpodobnost mimozemského života z našeho pohledu zase o něco vyšší.

Youtube video