Do skály u Aljašky narazilo vrtné plavidlo

Radim Klekner Radim Klekner
2. 1. 2013 15:27
Společnost Shell má zájem o těžbu v Beaufortově moři
Vrtné plavidlo Kulluk uvízlé na mořském dně.
Vrtné plavidlo Kulluk uvízlé na mořském dně. | Foto: Reuters

Anchorage - Britsko-nizozemský koncern Royal Dutch Shell, který se chce vrhnout na ropné bohatství pod mořským dnem u břehů Aljašky, stíhá jedna nepříjemnost za druhou.

Loni v červenci se mu v aleutském Dutch Harboru utrhlo z kotvení vrtné plavidlo Noble Discoverer. V září společnost oznámila, že posouvá o rok zahájení vrtného průzkumu v Beaufortově moři, aby se mohla lépe připravit na plnění přísných standardů amerického Úřadu na ochranu životního prostředí.

V prosinci pak musel Shell na Noble Discovereru pro změnu hasit požár. Teď mu narazilo na pobřežní skaliska u ostrova Kodiak při jižním pobřeží Aljašky další vrtné plavidlo Kulluk.

Podle americké pobřežní hlídky zatím není hlášen únik nafty, které má Kulluk v nádržích přes půl milionu litrů, nehoda je ale vodou na mlýn odpůrcům těžby ropy, kteří poukazují na skutečnost, že těžební společnosti zatím nejsou schopny splnit všechna bezpečnostní opatření spojená s tvrdými přírodními podmínkami Aljašky.

Kulluk se dostal do problémů již minulý týden, kdy se poprvé utrhl vlečné lodi Aiviq. V noci na úterý se stejná nehoda odehrála podruhé. Již v sobotu evakuovaly helikoptéry Pobřežní hlídky všech osmnáct členů osazenstva vrtného plavidla.

"Nemohu vám dát přesnou odpověď, nemyslím si ale, že budeme schopni pokračovat ve vlečení za těchto okolností," řekl agentuře Reuters šéf operací Shellu na Aljašce Sean Churchfield.

Přízrak Exxonu Valdez

Vítr v Aljašském zálivu dosahuje v těchto dnech rychlosti sto kilometrů za hodinu a mořské vlny se zvedají až do výšky jedenácti metrů.

Vlečné lodi Aiviq a Nanuq odtahují Kulluk pryč, snímek pořízený před dosednutím na dno.
Vlečné lodi Aiviq a Nanuq odtahují Kulluk pryč, snímek pořízený před dosednutím na dno. | Foto: Reuters

"Ropné společnosti nedokáží v současnosti vrtat v podmínkách Arktidy bez rizik," upozornil nedávno vlivný demokrat ze sněmovního výboru pro přírodní zdroje Ed Markey. "Rozšíření vrtného průzkumu může pro tamní životní prostředí znamenat katastrofu."

Mořský biolog Rick Steiner, který dříve pracoval na Aljašské univerzitě, zase poukazuje na fakt, že v rozlehlém Aljašském zálivu není možné vytvořit systém vlečných lodí ustavený v jeho nejsevernějším výběžku, Zálivu Prince Viléma, po katastrofě ropného tankeru Exxon Valdez. Ten zde ztroskotal v roce 1989, přičemž se do moře vylilo 11 milionů galonů (41 milionů litrů) ropy a zamořilo pobřeží na dlouhou řadu let.

Aljašským zálivem putuje na cestě mezi Severní Amerikou a Asií každý den na dvacet velkých plavidel s ropou.

Naleziště v Beaufortově moři

Shell se ale nyní začal zajímat o bohatá naleziště ropy při severním pobřeží Aljašky, v Beaufortově moři, a v září zde také s velkou pompou oznámil zahájení vrtných prací, aby o několik dní později svůj záměr dementoval. Vrtný průzkum mají uskutečňovat právě Kulluk a Noble Discoverer.

Kulluk byl postaven v roce 1983. Shell jej koupil o dvaadvacet let později a do jeho modernizace investoval 292 milionů dolarů.

Spojené státy chtějí být v zásobování černým zlatem do dvaceti let soběstačné a Aljaška hraje v těchto plánech vedle ložisek ropných břidlic v Severní Dakotě a dalších prérijních státech zásadní roli.

V Beaufortově moři a v americké části přilehlého Čukotského moře leží podle odhadů až třicet miliard barelů ropy.

Helikoptéra pobřežní hlídky evakuuje posádku Kulluku.
Helikoptéra pobřežní hlídky evakuuje posádku Kulluku. | Foto: Reuters

Po ropné havárii na vrtné plošině Deepwater Horizon v dubnu 2011 pozastavil prezident Barack Obama na čas vrtný průzkum ve velkých hloubkách i v arktických mořích, později ale musel tlaku těžařské lobby ustoupit.

Spojené státy v současnosti těží přes šest a půl milionu denních barelů ropy, silně ale zaostávají za Ruskem a Saúdskou Arábií, které produkují 10,4, respektive 9,5 milionu barelů denně.

 

Právě se děje

Další zprávy