Sonda Kepler našla 11 nových planetárních systémů

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
27. 1. 2012 17:01
Družice pátrající po mimozemském životě objevila nejméně 26 nových planet
Takhle nějak by mohly nové soustavy vypadat.
Takhle nějak by mohly nové soustavy vypadat. | Foto: NASA

Mys Canaveral - Americká vesmírná sonda Kepler, pátrající po obyvatelných planetách mimo Sluneční soustavu, objevila jedenáct nových planetárních systémů a v nich nejméně 26 planet.

Poslední objev rozšířil seznam planet obíhajících jinou hvězdu než Slunce na 729. Žádný z nově objevených planetárních systémů ale není jako ten náš.

Co do počtu planet je sluneční soustavě nejpodobnější systém s názvem Kepler-33. Ten tvoří hvězda starší a větší než Slunce, kterou obíhá pět planet. Pětice se ale pohybuje po menší oběžné dráze, než po jaké obíhá Merkur kolem Slunce.

Poloměr zjištěných planet je v rozmezí 1,5násobku Země až do jejího pětinásobku. Vědci doposud nevědí, zda jsou spíše složeny z hornin jako Země, Venuše či Mars, nebo jde o plynné obry jako Jupiter, Saturn nebo Neptun.

Devět z nových systémů má dvě planety a jeden tři. Všechny obíhají po menší oběžné dráze než Venuše.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Družice Kepler, vypuštěná v březnu 2009, je první sondou vyslanou NASA, jež dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce.

Jejím cílem je nalézt planety, na nichž by mohl vzniknout mimozemský život. Za tímto účelem dalekohled sleduje přes 150 tisíc hvězd poblíž souhvězdí Labutě a Lyry.

V současné době čeká na potvrzení dalších 2600 "planetárních kandidátů". Důkaz, že se skutečně jedná o planetu, získá teleskop tak, že zaznamená nepatrné, ale pravidelné výkyvy světla hvězd.