Spojené státy - Firma Nivea se ve své poslední reklamní kampani nechtěla spoléhat jen na hebkou pleťči padající peří a vsadila rovnou na "civilizované" lidi. Na billboardech po celém světě zobrazila čistého, ostříhaného a oholeného černocha, který odhazuje svojí starou neoholenou hlavu s afrem. Scénu doprovodila sloganem "Zcivilni se".
Rozlobená reakce afro-amerických mužů a jejich manželek a přítelkyň na sebe nenechala dlouho čekat.
Sociální sítě Facebook a Twitter se zaplnily rozhořčenými komentáři a diskusemi na téma, jestli je možné být civilizovaným černochem s vousem.
Většina diskutujících reklamu označila za rasitstickou.
Washington Post například cituje Nonu Willis, která na Facebooku napsala: "To sdělení nemohlo být jasnější. Vousy nebo afro na černochovi nejsou otázkou stylu nebo známkou afrocentrismu. Prostě rovnou nejsou civilizovaní."
"Nechtěli jsme nikoho urazit"
Firma na rozhořčenou debatu reagovala v řádu hodin a na své Facebookové stránce zveřejnila omluvu a informaci o tom, že tato reklama bude stažena a firma jí už nikdy nepoužije.
"Tato reklama byla nevhodná a útočná. Nikdy nebylo naším cílem někoho urazit, za to se hluboce omlouváme. Tuto reklamu již nikdy nepoužijeme," napsali zástupci Nivea na firemní Facebook.
Někteří diskutující nebyli tolik pobouření a ve svých příspěvcích reklamu označíli spíše než rasistickou, za úplně hloupou.
Jiné diskutující zase úplně neuspokojila rychlá reakce firmy, kterou označili za další pokračování marketingové akce. Diskutující Maliyka A Muhammad uvedla, že semotný fakt, že tato reklama byla vytištěna, "znamená, že jste to tak opravdu mysleli. Vaše omluva sama o sobě je jen další marketingový trik."