Americké dálnice čeká automobilová revoluce

Roman Gazdík
21. 5. 2009 14:30
Nové federální standardy pro efektivitu aut výrazně promění vozový park v USA
Dálnice v Atlantě.
Dálnice v Atlantě. | Foto: Scott Ehardt

Washington - Spojené státy jsou zemí automobilů. Když se tu zeptáte na cestu i do místa třeba jen dva bloky vzdáleného, každý předpokládá, že pojedete autem. V roce 2006 registroval americký Úřad pro dopravní statistiku (BTS) 250 851 833 motorových vozidel, tedy téměř jeden vůz na každého Američana.

USA však čeká v příštích letech revoluce, která vozidlový park na silnicích zcela promění. Mohou za to nová pravidla týkající se spotřeby pohonných hmot, která po bolestných jednáních se zástupci automobilového průmyslu nařídila administrativa Baracka Obamy.

Místo velkých "džípovitých" SUV oblíbených početnějšími rodinami a armády pick-upů se tak na amerických dálnicích budeme stále častěji setkávat s menšími auty, která budou úspornější a ekologičtější.

"Domnívám se, že budeme svědky mnohem větší kreativity v řešení vnitřního prostoru," prozradil agentuře AP Eric Fedewa ze společnosti CSM Worldwide, který poskytuje konzultace automobilovým výrobcům. Podle něj se nyní stanou například pick-upy mnohem dražšími, takže budou využívány jen jako pracovní auta.

Obamovi se podařilo vyjednat kompromis se dvěma silnými lobbisty - ropným a automobilovým průmyslem
Obamovi se podařilo vyjednat kompromis se dvěma silnými lobbisty - ropným a automobilovým průmyslem | Foto: Reuters

První federální limity

Za vším stojí plán prezidenta Baracka Obamy, který počítá s tím, že od roku 2016 budou muset všechna auta prodávaná v USA v průměru ujet na jeden galon (3,8 litru) 35,5 míle, u dodávek a pick-upů to bude 30 mil (dnes 23,1 míle) a u osobních aut 39 mil (dnes 27,5 míle).

Navrhované opatření ještě potřebuje souhlas ministerstva dopravy a Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), která tu zastává funkci ministerstva životního prostředí. Experti však neočekávají, že by tyto instituce své ano neudělily.

Vůbec první americké federální standardy - které však zůstávají stále nižší než evropské - by měly nahradit státní a agenturní standardy, které se často překrývaly. Kalifornský guvernér a jeho kolegové ze třinácti dalších států se dokonce rozhodli s EPA soudit.

Nová regulace má dle propočtů snížit emise CO2 vyprodukované automobilovým průmyslem o třetinu a snížit spotřebu ropy v USA o pět procent. Do ovzduší se dostane o tolik méně škodlivin, kolik by znamenalo uzavření téměř dvou set uhelných elektráren.

Lepší a dražší technologie

Výrobci aut budou muset od roku 2012 každý rok zlepšit efektivitu automobilů o pět procent. Nejde však jen o technologii motorů, automobilky se také zabývají vnitřním vybavením. Například klimatizace nebo posilovač řízení mají být napájeny autobaterií a nikoli motorem, takže se ušetří palivo.

S automobily typu SUV jako je Ford Explorer se budeme na amerických silnicích setkávat méně
S automobily typu SUV jako je Ford Explorer se budeme na amerických silnicích setkávat méně | Foto: Wikipedia

Na silnicích se také bude pohybovat více hybridních automobilů, které jezdí jak na standardní pohonné hmoty, tak na elektřinu.

Technologické inovace se ovšem promítnou do cen aut. Ty se podle Obamy zvýší v průměru o 1300 dolarů, během tří let by však prý měly tento rozdíl vyrovnat peníze ušetřené za benzín a naftu.

Nečekaný problém: nízké ceny ropy

Problémem, který však ještě před rokem nikdo neočekával, jsou nízké ceny pohonných hmot. Cena barelu ropy se v červenci minulého roku dotýkala 150 dolarů, nyní je to šedesát dolarů. I tak však v posledních měsících významně vzrostly, v prosinci 2008 byly zhruba na polovině současné hodnoty.

Kvůli nízkým cenám pohonných hmot teď není šetření pro Američany tak populární a prodeje hybridů klesly. Podle expertů však občané USA obecně věří, že s tím, jak se ekonomická situace bude zlepšovat, půjde ropa zase nahoru.

 

Právě se děje

Další zprávy