Vědci zahlédli největší výbuch známé historie vesmíru

Martin Novák Martin Novák
20. 2. 2009 13:30
K tzv. explozi záření gama došlo 12,2 miliard světelných let od Země
Foto: NASA

New York - Vědci zaznamenali v září ve vzdáleném vesmíru dosud nejsilnější člověku známý výbuch.

Jednalo se o explozi zanikající obrovské hvězdy, o tzv. explozi záření gama.

Ty jsou nejsilnějšími explozemi ve vesmíru. Svoji silou daleko předčí jaderný výbuch. Způsobuje je buď zánik hvězdy, která se zřítí do černé díry, nebo spojení černých děr, případně srážka a spojení neutronových hvězd.

Teleskop Fermi patřící americkému Národnímu úřady pro letectví a kosmonautiku (NASA) přinesl informaci o megaexplozi ve vzdálenosti 12,2 miliard světelných let od Země.

Slunce je vzdáleno od Země osm světelných minut a devatenáct sekund, takže místo výbuchu lze bez rozpaků označit jako skutečně hodně vzdálené. Teleskop ho zaznamenal 15.září, zprávu oznámila NASA až teď. Jako první ji zveřejnily časopisy Science Express a Science.

"Spektakulární výbuch vyprodukoval energii až devítitisíckrát vyšší než exploze supernovy," uvedl Jochen Greiner z Institutu Maxe Plancka.

Během tisícin vteřiny výbuch uvolnil více energie než uvolní Slunce za více než miliardu let. Americké ministerstvo pro energetiku podle Science Express potvrdilo, že šlo v září patrně o nejsilnější výbuch, který byl kdy zaznamenán lidskými přístroji.