Vědci mají důkaz temné energie. Padla další záhada?

Blahoslav Hruška
2. 8. 2008 0:05
Zachytili jsme ji v akci, tvrdí tým z USA
Kupa galaxií v souhvězdí Panny.
Kupa galaxií v souhvězdí Panny. | Foto: NASA

Honolulu - Tvoří tři čtvrtiny celého vesmíru a existuje již devět miliard let, zatím ji však nikdo nepozoroval.

A dokonce není jisté, zda reálně existuje, protože se s ní počítá jen jako s pravděpodobně nejschůdnější hypotézou.

Řeč je o "neviditelné" temné energii rozprostírající se napříč vesmírem, kterou fyzici pojmenovali teprve před deseti lety.

Vědci z Astronomického ústavu Havajské univerzity pod vedením Istvána Szapudiho se nyní domnívají, že na základě své statistické analýzy existenci temné energie nejen poprvé přímo dokázali, ale poopravili i hypotézy o jejím působení.

Tvrdí to alespoň v nejnovějším vydání odborného periodika Astrophysical Journal Letters.

Základy teorie temné energie mají svůj původ v paradoxu vycházejícím z všeobecné představy vesmíru rozpínajícího se po velkém třesku. Kdyby totiž v kosmu působila jen klasická hmota, tedy soustavy atomů, nemohl by se nikdy rozpínat tak rychle, jak astronomové naměřili a vypočítali.

Gravitační brzda

Má se tedy za to, že za vším stojí právě temná energie, která "brzdí" gravitaci.

Vizualizace analýzy: superkupy (zakroužkované červeně) a superpustiny (modře) se překrývají s místy, kde jsou mikrovlny neobvykle silné (červená a oranžová), nebo naopak slabé (modrá). | Foto: Institute for Astronomy, University of Hawaii

Szapudiho tým šel podobně jako několik vědců před ním na záhadnou energii pomocí mikrovlnného záření prostupujícího vesmírem.

Záznamy měření mrazivého pozůstatku z dob, kdy vznikal vesmír (reliktní záření má -270 °C), porovnal s mapami vůbec největších útvarů ve vesmíru: galaktických superkup a superpustin (z anglického supervoids), v nichž se statisticky objevuje jen jeden atom na krychlový metr.

A zjistil při tom, že při průchodu superkupou záření získalo o něco větší energii, kterou v "superpustině" zase ztratilo. Mikrovlny tedy ovlivňuje i jiná síla - právě hledaná temná energie.

"Něco jako temná energie mikrovlny upamatovává na to, kde právě byly," řekl spoluautor studie Mark Neyrinck.

Pravděpodobnost, že jejich zjištění jsou jen statistickou chybou, vědci z Havaje vyčíslili na 1: 200 tisícům.

Naděje, že tak bude vesmír o něco méně temný, ale nemusí být velká. Existují totiž i konkurenční hypotézy rozpínání vesmíru, které se bez tajemné temné energie obejdou.

Čtěte v souvislostech: Teleskop pro výzkum tajemného záření vzlétl do vesmíru