Vědci objevili černou díru, která boří teorie

bh
19. 10. 2007 21:50
Zhroucená hvězda je 16x těžší než Slunce
Foto: NASA

San Diego - Teorie černých děr má další trhliny. Vědci totiž objevili objekt, který by podle propočtů vlastně vůbec neměl existovat.

O objevu referoval tým Státní univerzity v San Diegu v týdeníku Nature.

Objekt pod označením M 33 X-7 v souhvězdí Trojúhelníku je totiž dosud největší známou zhroucenou hvězdou. Takto vzniklá černá díra má hmotnost šestnáctinásobku Slunce, s čímž ovšem teorie "černých hvězd" nepočítá.

"Astrofyzikové jen ztěží na základě modelů vysvětlí vznik stelární černé díry těžší než desetiásobek hmoty Slunce. Vyvstává tedy celá řada problémů," napsal v článku tým pod vedením astrofyzika Jeroma Orosze.

Tým vycházel z pozorování radioteleskopu NASA a dat ze systému Gemini na havajském Mauna Kea.

Šipka označuje objekt M 33 X-7.
Šipka označuje objekt M 33 X-7. | Foto: Max Planck Institut für extraterrestrische Physik

Černé díry samy o sobě pozorovatelné nejsou, jejich existenci i parametry lze ale odvodit z jevu zvaného gravitační čočka. Černé díry tak zkreslují či přímo "vysávají" záření blízkých objektů.

Také M 33 X-7 existuje coby binární systém, ve kterém viditelná hvězda o velikosti sedmdesátinásobku Slunce obíhá temný prostor, v němž vědci tuší abnormální zhroucenou hvězdu.

Na základě rychlosti pohybu a zastínění bylo možné přesně odvodit hmotnost obou komponent podvojného systému, řekl k objevu Wolfgang Pietsch z Ústavu Maxe Plancka pro extraterestriální fyziku.