Piráty ze Somálska musí soudit Keňa

opa, BBC, Reuters
7. 2. 2006 0:00
Mombasa - Deset Somálců podezřelých z pirátství bylo obžalováno v keňské Mombase. Somálské pobřeží je kvůli pirátům považováno za nejnebezpečnější na světě. Tamní vláda si s nimi neumí poradit.
Skupina deseti Somálců je obžalována z pirátství
Skupina deseti Somálců je obžalována z pirátství | Foto: Reuters

Obžalovaní byli zadrženi v lednu americkou vojenskou lodí spolu s šestnácti indickými námořníky, které zadržovali jako rukojmí. Hned na počátku procesu ovšem piráti prohlásili, že jsou nevinní a že byli "uneseni" Američany. Všem deseti hrozí trest doživotního odnětí svobody.

"Je to poprvé, co se soud v keňské jurisdikci zabývá pirátstvím," řekla pro BBC žalobkyně Margaret Mwangi. Případ se řeší v Keni, protože právě tam z praktických důvodů americká loď Somálce dovezla.

Indická loď MV Safina Al Basirat byla unesena u somálského pobřeží. Údajní piráti tvrdí, že jde o omyl.
Indická loď MV Safina Al Basirat byla unesena u somálského pobřeží. Údajní piráti tvrdí, že jde o omyl. | Foto: Reuters

Bezvládí: piráti beztrestně přepadají

Somálsko už déle než patnáct let nemá stabilní vládu, státní aparát prakticky neexistuje a veškerou moc drží kmenoví vůdci. Země je do značné míry závislá na potravinové pomoci. V poslední době se navíc zdejší vody stávají rejdištěm pirátů a situace na moři věrně odráží poměry bezvládí na pevnině.

Piráti obvykle k útokům používají rychlé motorové čluny, zmocňují se lodí a často i požadují výkupné za posádku. Problém už dosáhl takových rozměrů, že vážně ohrožuje velmi frekventovanou námořní dopravu v oblasti.

Foto: Aktuálně.cz

Somálští piráti nejhorší na světě

Podle údajů Mezinárodního námořního úřadu (IMB) se jen za posledních devět měsíců odehrálo 35 přepadení. Řada útoků na menší lodi přitom není vůbec hlášena.

"Somálsko je dnes nejnebezpečnější. Malacká úžina bývala nejhorší, v nigerijských a iráckých vodách je situace také špatná, ale Somálsko je dnes skutečně nejhorší," řekl o pirátství pro BBC kapitán Jayand Abhyankar z IMB.

Námořní úřad proto radí mezinárodním dopravcům, aby se nepřibližovali s loděmi blíž než na 200 námořních mil k pobřeží.

Nejvážnějším incidentem stále zůstává listopadový útok na luxusní záoceánský parník Seabourn Spirit. Sto třicet metrů dlouhá loď s třemi stovkami cestujících na palubě byla tehdy napadena skupinou pirátů ozbrojených automatickými zbraněmi a granátomety. Posádce se ovšem podařilo přimět útočníky k ústupu pomocí klaksonu simulujícího zvuk střelby.

#reklama

Řešení v nedohlednu

Pirátstvím netrpí jen cizí námořníci a majitelé napadených lodí, problém se dotýká i životně důležitých potřeb samotného Somálska. Přísun potravinové pomoci do země, kde až dvacet procent dětí trpí podvýživou, se zpomalil poté, co se piráti zmocnili přímo zásobovací lodi OSN. Dodávky byly zastaveny a po obnovení pokračují jen po souši.

Řešení situace je v podmínkách somálského bezvládí v nedohlednu. Zástupci klanů sice počátkem ledna uzavřeli s americkou bezpečnostní agenturou dvouletou smlouvu o ochraně pobřeží, ovšem podmínky jsou nejasné a somálskému pobřeží tak stále vládnou spíše piráti.

 

Právě se děje

Další zprávy