V Etiopii objevena cesta do pravěku

Reuters, opa
13. 4. 2006 14:00
Londýn - Vědci nalezli na východě Etiopie 4,1 milionu let staré kosterní pozůstatky primitivních hominidů - představují jeden z chybějících článků ve vývoji člověka.

Nalezené zuby a kosti patří druhu australopiteka známému pod označením Australopithecus anamensis, který už chodil po dvou. Tvrdí to vědecká studie zveřejněná v časopisu Nature.

Jde o chybějící článek ve vývoji člověka

Jak uvedl Tim White z Kalifornské univerzity v Berkeley, nový objev vyplňuje mezeru mezi australopiteky a jejich předchůdci z rodu Ardipithecus.

"Teď víme, odkud se australopitekové před čtyřmi miliony let vzali," řekl White, který se výzkumu v Afarské poušti zúčastnil spolu s kolegy z USA, Etiopie, Japonska a Francie

Vědci rozlišují sedm samostatných druhů australopiteků, z nichž Australopithecus anamensis je nejprimitivnější. Přímým předchůdcem dnešních lidí je teprve Australopithecus genus.

První kousky čelisti, zubů a holenní kosti do té doby neznámého druhu Australopithecus anamensis byly nalezeny již v roce 1988 v oblasti jezera Turkana v Keni. Poslední objev však odhaluje více o poměrech, v jakých tento australopitekus žil.

Velké bílé zuby těmto předchůdcům člověka umožňovaly zpracovávat šlachovitou stravu i kořínky rostlin. Jejich jídelníček byl bohatší než u ardipiteků, kteří měli menší zuby. Vědci spolu s fosiliemi hominidů našli zbytky prasat, ptáků, hlodavců, opic, hyen a kočkovitých šelem.

Etiopie: Zrcadlo lidské evoluce

Lokalita, kde byly fosílie nalezeny, ležící 230 kilometrů severovýchodně od metropole Addis Abeby, podle odborníků poskytuje nejsouvislejší paleontologické záznamy o evoluci člověka.

"V tomto etiopském údolí je více než kilometr silná vrstva usazenin, která ve dvanácti patrech ukrývá zkameněliny předchůdců člověka. Jedná se o nejvěrohodnější světové zrcadlo lidské evoluce," řekl White.