Domy budou dýchat, říká Čech se zkušeností z NASA

Jan Kovalík
18. 1. 2011 19:00
Reálný svět se spojí s virtuálním - tvrdí vesmírný architekt Tomáš Rousek

Infobox

Tomáš Rousek (28) vystudoval fakultu architektury na pražském ČVUT a vesmírnou architekturu na Mezinárodní kosmické univerzitě ve Štrasburku. Během studií působil v několika softwarových firmách jako designér a kreativní ředitel. Podílel se na výzkumu konceptů umělé gravitace pro cesty do vesmíru v rámci programu NASA JPL. Je spolumajitelem reklamní agentury A-ETC.

Praha - "Žijeme v informačním pravěku. Spoustu věcí děláme strašně neefektivním způsobem. Stylem života počínaje a tímto rozhovorem konče," říká architekt Tomáš Rousek, který se po působení v programu americké NASA "tak trochu zasekl v Praze".

Osmadvacetiletý Rousek měl během studií na Mezinárodní kosmické univerzitě ve Štrasburku možnost zapojit se do programu americké NASA. Se svým kolektivem vymyslel koncepty lodí s umělou gravitací pro cesty do vesmíru.

A v poslední době je české veřejnosti znám jako "vesmírný architekt, který vymýšlí, jak vyčistit světové oceány".

Módní odpad

A.cz: Kdy a jak tedy zbavíme oceány odpadu, který v nich plave?
To je samozřejmě mediální zkratka, ale není mi to lhostejné. Na osudu oceánů závisí i zbytek biosféry, takže jsem přemýšlel, co s tím můžu jako designér dělat: ideálně vyřešit problém pomocí módy, která je velice efektivní globální nástroj. Navrhnout řadu oblečení, které bude vyrobené z plastu, který se hromadí v pěti vortexech světových oceánů. Tento recyklovaný materiál by se dal použít i na nábytek.

A.cz: V jaké fázi se teď projekt nachází?
Projekt VORTEX je teprve na začátku, je to mé hobby místo koukání večer na televizi. Spojil jsem se se španělskou nadací na ochranu oceánů MarBalear, designéry v Praze, Vídni a New Yorku. Chtěli bychom vymyslet designy, nafotit je a pak obejít velké výrobce oblečení. Osobně by mě bavilo, kdyby to bylo také chytré hi-tech oblečení, které může být spojené s "wearable electronics" a mobilními technologiemi. Nejvíce by ale pomohly levné výrazné věci, díky kterým by se dal plast lovit z oceánů ve velkém.

A.cz: Vystudoval jste vesmírnou architekturu. Co vás přimělo k rozhodnutí, zvolit si obor, jehož výstupy se zrealizují - pokud vůbec - za minimálně deset let?
Od dětství jsem rád kreslil a vesmír mně fascinoval. Jde jen o to, že se vydáváte na delší cestu. Nedělám zdaleka jen space architekturu, zároveň navrhuji pozemské projekty, které se postaví už třeba za dva měsíce. Zabývám se designem od logotypů firem přes weby až po nábytek, architekturu a urbanismus. Kolonizace Marsu je podle mě nyní jedna z největších výzev lidstva a chci s tím pomoci, stejně jako se zlepšením prostředí na naší planetě.

A.cz: Kolik jste do studií musel investovat?
Asi jako za nové auto. Ale to je volba. Buď vylezete ze školy, začnete pracovat a koupíte si Mondeo. Nebo si ho odpustíte, jezdíte na kole a věnujete se něčemu zajímavému, čím můžete i trošku pomoci naší planetě. Nejsem miliardář, abych zainvestoval do velkých projektů, tak se snažím pomoci aspoň trochou své práce na neziskových projektech. Třeba organizování futuristických výstav nebo prací pro NASA zadarmo. To v podstatě může každý, i když takovým věcem dá jen pár hodin týdně vedle normální práce.

Informace jako impuls

A.cz: Jak budou podle vás vypadat lidská obydlí budoucnosti?
Budou se stále více přibližovat živým organismům. Budou chytřejší a budou lépe propojené jak s biosférou, tak datasférou. Lidé začnou používat nové materiály, které jsou dnes ve vývoji. Nanotechnologie, které dají materiálům nevídané možnosti. Inspirují mě třeba projekty nanobotů od NASA a Intelu, malých komponent, které složí programovatelnou hmotu, která může měnit tvar i funkci.

A.cz: Při své práci často zdůrazňujete propojování virtuálního světa s reálným. Co nám to přinese?
Dnes se pořád hrozně plýtvá přírodními zdroji. Auta většinu času hnijou na parkovišti, domy jsou půlku času prázdné, produkujeme absurdní množství odpadu. S rozvojem technologie budete mít přístup ke kvantu informací o věcech kolem sebe, které jste jinak netušil. Tyto informace vás mohou přimět k akci, ke které by jinak nedošlo.

A.cz: Například?
Když to velmi zjednoduším: pokud půjdete kolem stromu a mimo jeho druh, stáří atd. se dozvíte, že usychá, třeba se rozhodnete ho zalít. Svoje rozhodnutí budete dělat na základě většího množství informací, které dnes k dispozici nemáte. A čím víc víte, tím lépe se můžete rozhodovat.

A.cz: Jak se k nám tyto informace dostanou?
To už je jen otázka interface. Dnes je získáváme zrakem, sluchem nebo třeba z mobilu. V budoucnu to mohou být brýle nebo implantát v oku. Zajímavá jsou nová rozhranní na ovládání počítače přímo mozkem či stimulace mozku ultrazvukem od SONY. Realita sama se mění v interface. Internet bude zároveň i sítí reálných věcí a počítače se stávají rovnocennými partnery lidem.

Technologie se vyplatí

A.cz: Ještě dnes si velká skupina lidí myslí, že internet je jen jejich vyhledávač. Co je přesvědčí, aby začali tyto nové technologie využívat?
To je jednoduché, prostě se jim to vyplatí. Stejně, jako když na někoho čekáte, a on už půl hodiny nejde. Zaplatíte tři koruny a zavoláte mu. Raději, než čekat další půlhodinu. Speciálně Češi hodně slyší na slevy, to i babičky hned sedají k počítači a učí se s myší nakupovat na eshopu.

A.cz: Co v případě věcí, které jsou dlouhodobé, jako třeba školství. Víme, že současný systém příliš nefunguje, přesto se nedaří ho změnit.
Lidé považují zaběhlé věci kolem sebe za normální a nedochází jim, že se nám budou smát budoucí generace, jak jsme byli ještě primitivní. Lidé dnes stráví v průměru 13 let sezením v lavici a pozorováním učitelky, která jim pomalu pod tlakem stresu vtlouká do hlavy informace, které ze 60 procent nebudou potřebovat. Vůbec přenos informací hlasem a čtením je absurdně pomalý, co můžeme vyřešit během hodiny našeho rozhovoru, když je toto téma na celé roky debat a terabyty dat?

Foto: Ludvík Hradilek

A.cz: Jaký je váš názor na aféru Wikileaks?
Kolem této kauzy se rozpoutala zajímavá debata a odhalují se mechanismy moci nad informacemi v éře internetu. Přístup k informacím je dnes hodně asymetrický, protože zatímco vy se k řadě informací nedostanete, tak jiní si o vás mohou zjistit úplně všechno. Já vidím velký potenciál v transparentnosti a symetrii přístupu k informacím, problém je ve zneužitelnosti z obou stran.

A.cz: Dá se podle vás tomu zneužívání nějak zabránit?
Velmi tězko, je to o lidech. Informační technologie mohou významným způsobem zlepšit fungování demokratické společnosti, mohou také ale znamenat konec svobody lidí zapojených do sítě. Už dnes jste sledováni více než polovinu času na internetu, vše je zaznamenáváno a ukládáno. Místo čipu pod kůží máte dobrovolně v kapse mobil, a je tak zaznamenávána vaše poloha, tahle budoucnost už přisla. Jsem zvědavý, jaké funkce v této oblasti budou v budoucích chytrých domech. Třeba inteligentní domácnost od Microsoftu má mnoho funkcí na kontrolu dětí, funkce na kontrolu dospělých na sebe asi nenechají dlouho čekat.

A.cz: Plánujete návrat do USA nebo se hodláte živit architekturou a designem v Česku?
NASA v současnosti pozastavili nové projekty, než se na jaře schválí nové plány a rozpočty. Takže mnoho lidí v NASA nemá práci a i já budu muset počkat, ale určitě bych se rád vrátil do Kalifornie. Nyní třeba externě pomáhám NASA New Media Innovation teamu po internetu. A abych nespal pod mostem, tak se věnuji i komerčním projektům na naší planetě.