Nový objev otevírá cestu k léku proti mrtvici

Jakub Novák
1. 1. 2011 16:50
Vědci popsali strukturu klíčových molekul vrozené imunity. To umožní vývoj nových léků
Molekulární struktura C3bBD
Molekulární struktura C3bBD | Foto: Federico Forneris & Piet Gros (Utrecht University, The Netherlands); Science

Filadelfie/Utrecht - Vědcům se podařilo popsat jednu ze složek vrozené imunity, takzvaný komplement, který je za určitých okolností zodpovědný za spuštění útoku vůči vlastnímu tělu.

Popsání detailní struktury dvou jejích klíčových molekul otevírá cestu k vývoji nových léčiv proti onemocněním, kterých je kolem třiceti a patří mezi ně například mrtvice, revmatoidní artritida, systémový lupus erythematodes či senilní makulární degenerace (postihující žlutou skvrnu).

Co je mé a co je cizí?

Komplement je složkou vrozené "neadaptivní" imunity. Zprostředkovává první kontakt s cizorodou látkou. Kromě bakterií také "označuje" staré a umírající buňky vlastního těla a zprostředkovává jejich odstranění dalšími složkami imunity.

Normální zdravé buňky mají mechanismy, kterými se brání účinkům komplementu. Pokud však dojde k nějaké poruše této rovnováhy, může abnormální aktivace komplementu spustit nepatřičnou autoimunitní reakci.

Navázání komplementu slouží jako značka pro protilátky a další složky imunity. Následně spouští různé biochemické pochody vedoucí ke zničení patogena.

Molekulární klíče

Klíčovou molekulou pro spuštění těchto drah jsou molekuly C3bB a C3bBD. Ty jsou společné pro všechny dráhy komplementu a slouží ke znásobení a zesílení komplementové odpovědi.

A právě jejich struktury popsaly týmy profesora Johna Lambrise z Pennsylvánské univerzity a Pieta Grose z univerzity v Utrechtu ve studii publikované na konci prosince v časopise Science.

Nové cíle léčiv

Jak říká profesor Lambris, kromě popsání toho, jak funguje tento elegantní a vnitřně řízený mechanismus, poskytuje tato práce také detailní pohled na jedny z nejdůležitějších terapeutických cílů v rámci komplementu a poskytuje dobrý základ pro vývoj léčiv proti nemocem spojeným s jeho poruchami.