Vzduch za naftovým autem bude bezpečnější. A levněji

Josef Tuček
25. 3. 2010 20:00
Vědci vyvinuli katalyzátor, který nepotřebuje drahou platinu
Nový katalyzátor by měl přispět k levnějšímu čištění exhalací.
Nový katalyzátor by měl přispět k levnějšímu čištění exhalací. | Foto: Aktuálně.cz, Ondřej Besperát

Washington - Výzkumníci z americké automobilové společnosti General Motors sestavili katalyzátor výfukových plynů vhodný pro naftové motory, který však neobsahuje drahou platinu.

Jejich práci zveřejnil špičkový vědecký časopis Science, který přijímá jen průlomové odborné publikace. Výzkumníci zdůraznili, že vynález nabízí lepší využití naftových motorů. Ty jsou účinnější než motory benzínové, a proto na stejný výkon spotřebují méně paliva a uvolní méně oxidu uhličitého, který přispívá k oteplování planety.

I tak však z nich vycházejí škodliviny, a proto bývají někdy vybaveny katalyzátory výfukových plynů, v nichž se odstraňují nejnebezpečnější exhalace.

"Katalyzátor u naftového automobilu dnes ještě není běžný. To se bude v příštích letech měnit. S tím, jak se zpřísňují předpisy, určitě budou muset všechny nově vyráběné naftové automobily mít katalyzátor nebo jinou schválenou úpravu spalin," uvedl pro Aktuálně.cz Michal Takáts, profesor z ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel Fakulty strojní ČVUT v Praze.

Místo platiny levnější perovskit

V současných katalyzátorech se využívá drahý kov platina. Výzkumníci z General Motors, které vedl Chang Hwan Kim, místo drahé platiny použili minerál perovskit (oxid titaničito-vápenatý) doplněný atomy stroncia. Cena katalyzátoru se tak snížila o sedmdesát procent oproti verzi s platinou.

Automobilka General Motors už požádala o patent na nový přístroj. Neoznámila, kdy jej hodlá uvést na trh. Nový katalyzátor je vhodnější pro dieselové motory, výzkumníci však zkoumají možnosti jeho uplatnění u motorů benzínových.

 

Právě se děje

Další zprávy