Pozorujte přelet raketoplánu Endeavour na českém nebi

Petr Kubala, exoplanety.cz
20. 2. 2010 16:00
Je to jedna z posledních příležitostí zahlédnout toto dosluhující kosmické plavidlo
Pohled na Zemi a raketoplán Endeavour z modulu Cupola.
Pohled na Zemi a raketoplán Endeavour z modulu Cupola. | Foto: NASA

Praha - V neděli brzy ráno se nám naskytne jedna z posledních příležitostí vidět na českém nebi přelet raketoplánu. NASA hodlá na podzim lety kosmických korábů po téměř třiceti letech ukončit.

Raketoplán Endeavour se od Mezinárodní kosmické stanice (ISS) odpojil v sobotu krátce před druhou hodinou ranní. Na Mysu Canaveral se návrat raketoplánu očekává v pondělí kolem 4:16 našeho času. Endeavour dopravil k vesmírnému komplexu moduly Tranquility a Cupola. První se má postarat o životní prostředí na palubě ISS, ten druhý pak umožní posádce stanice dobrý výhled na velkou část ISS i zemský povrch.

exoplanety.cz

Článek byl připraven ve spolupráci s portálem exoplanety.cz, který se zabývá planetami mimo naši Sluneční soustavu a životem ve vesmíru. Nabízí také zasílání elektronického časopisu zdarma.

NASA plánuje poslední čtyři mise raketoplánu. Znovu se má kosmický koráb vydat do vesmíru 5. dubna a naposled v polovině září. Nedělní přelet raketoplánu Endeavour je tak dost možná jednou z posledních příležitostí, jak ho vidět na obloze na vlastní oči.

Stačí pouhé oko

Všechny družice pohybující se na oběžné dráze odrážejí sluneční světlo. Mezinárodní kosmická stanice a raketoplán nejsou výjimkou a vzhledem k jejich velikosti je lze pohodlně pozorovat i pouhým okem. Zatímco přelet ISS můžeme vidět poměrně často, spatřit raketoplán je už podstatně vzácnější.

Mise kosmického korábu trvá obvykle asi dva týdny. Z toho stráví raketoplán na oběžné dráze osamoceným letem jen čtyři dny (dva dny před příletem k ISS a dva dny po odletu) a ne vždy máme takové štěstí, aby zrovna během těchto dní přelétal nad naším územím.

Nedělní přelet raketoplánu

Tabulka s časy přeletu Mezinárodní kosmické stanice ISS v neděli 21. února ráno. Raketoplán by se měl objevit asi dvě minuty před ISS. Časy jsou v SEČ a pro ostatní místa České republiky se liší o maximálně několik desítek sekund. | Foto: exoplanety.cz

Mezinárodní kosmická stanice vypadá na obloze jako jasná, neblikající a pomalu se pohybující "hvězda". Přelet celé oblohy jí potrvá v neděli ráno asi čtyři minuty. Raketoplán by se měl objevit asi dvě minuty před ISS a po obloze se bude pohybovat po přibližně stejné dráze. Jasnost raketoplánu bude ve srovnání s ISS mnohem menší.
Přelet ISS začne v neděli nad jihozápadním obzorem nad celým územím republiky v 5:37:41 a skončí nad jihovýchodem přibližně v 5:40 až 5:41 našeho času.

Časy pro ostatní města České republiky naleznete zde.