Astronomové konečně objevili druhou Zemi. Velmi blízko

jem
17. 12. 2009 8:35
Zemi zatím nejbližší podobná planeta je označována jako vodní svět
Zatím nejpodobnější planeta naší Zemi, kterou jsme ve vesmíru objevili - ilustrační kresba, jak by mohla vypadat | Foto: David A. Aguilar, CfA

Cambridge - Astronomové konečně našli planetu, která svou velikostí a zásobami životadárné vody odpovídá naší planetě. Její atmosféra je sice příliš řídká a pro život, tak jak ho známe ze Země, panují na této planetě příliš vysoké teploty, podle vědců ale jde o historicky největší objev v pátrání po mimozemském životě.

"Je to velmi vzrušující poznání, protože jsme našli planetu s oceány, obíhající velmi blízko hvězdy, která je daleko menší, než naše Slunce," vysvětluje David Charbonneau, profesor z Harvardu, jenž objev publikoval v magazínu Nature.

Objev je převratný proto, že vyvrací teorii, podle které se podobné podmínky pro život mohou vyvinout jen za stejné konstelace, jako v naší sluneční soustavě. "Příroda má prostě při vytváření planet mnohem větší fantazii, než jsme si kdy dovedli představit," uznává profesor Charbonneau.

Až doposud totiž vědci mimozemský život hledali na planetách obíhajících kolem hvězd velkých alespoň jako Slunce a nenapadlo je, že by dvaapůlkrát větší planeta než Země mohla obíhat kolem tak malé hvězdy.

Planetu GJ 1214b, také nazývanou Super Zemí, měli přitom astronomové "přímo před nosem."

Nově objevená planeta je vzdálený přibližně čtyřicet světelných let, což je ve vesmíru pramalá vzdálenost. Tento vodní svět je navíc viditelný i lepším amatérským dalekohledem.

"Již desítky let jsme jej mohli zkoumat. Nic nám v tom nebránilo. My se ale dívali špatným směrem," konstatuje David Charbonneau a dodává: "Ano, na jejím povrchu se s velkou pravděpodobností nachází voda v kapalném stavu."