Zaparkovaná auta vyhlásí varování před katastrofou

Josef Tuček
24. 7. 2009 23:33
Do poplašného systému se mají zapojit nové přístroje ve vozech
Schéma varovného systému: Z hořící továrny (1) unikají nebezpečné látky, záchranáři (2) vyhlásí poplach. Díky družicím navigačního systému GPS (3) a sítě vysílačů mobilních telefonů (4) se aktivují přístroje v automobilech v ohrožené oblasti. Mezitím televize a rádio (5) vysílá varovné informace. Zaparkované vozy (6) začnou houkat, zatímco jedoucí vozidla nejsou ovlivněna. Spící lidé se probudí (7) a pustí si rádio či televizi, aby věděli, čeho se poplach týká.
Schéma varovného systému: Z hořící továrny (1) unikají nebezpečné látky, záchranáři (2) vyhlásí poplach. Díky družicím navigačního systému GPS (3) a sítě vysílačů mobilních telefonů (4) se aktivují přístroje v automobilech v ohrožené oblasti. Mezitím televize a rádio (5) vysílá varovné informace. Zaparkované vozy (6) začnou houkat, zatímco jedoucí vozidla nejsou ovlivněna. Spící lidé se probudí (7) a pustí si rádio či televizi, aby věděli, čeho se poplach týká. | Foto: Fraunhofer-Gesellschaft

Euskirchen - Nový prvek do systému varování před blížící se povodní, při úniku nebezpečných chemikálií ven z průmyslového podniku a dalších katastrofách si patentovali výzkumníci z německého Fraunhoferova ústavu v Euskirchenu.

Varovat obyvatele by měly zaparkované automobily tím, že začnou houkat po obdržení signálu z řídicí centrály.

Sirény, televize, SMS

Dřívější varovné systémy byly založeny na sirénách, které se osvědčily už za války a přežily i dobu války studené. Po roce 1989 však byla většina varovných sirén v Německu odmontována.

Jejich místo převzala televizní a rozhlasová vysílání, která pohotově přinesou varování a pokyny, co mají lidé dělat. Nevýhodou ovšem je, že ve chvíli, kdy člověk nemá televizi nebo rádio zapnuté, o žádném varování neví.

Jiným prvkem v záchranném systému je automatické posílání varovných krátkých textových zpráv na mobilní telefony osob, které jsou do sítě zapojeny - mohou to být představitelé radnic i běžní lidé žijící v záplavových oblastech nebo v sousedství rizikových průmyslových podniků. Pokud však člověk nemá mobil po ruce a zapnutý, třeba v noci, příchodu varovné SMS se vůbec nemusí všimnout.

Hlášení nehody z obou stran

Proto vědci z Fraunhoferova ústavu v Euskirchenu vymysleli další doplněk. Vyšli ze skutečnosti, že nové typy automobilů v Evropě mají být od podzimu příštího roku vybaveny přístrojem, který se aktivuje pouze při nehodě - například při naplnění ochranných vzduchových vaků po nárazu auta. Tato pravidle jsou známa pod označením eCall.

Zaparkované vozy nahradí poplašné sirény.
Zaparkované vozy nahradí poplašné sirény. | Foto: Bleskově

V tu chvíli zařízení, obsahující družicovou navigaci GPS a komponenty mobilního telefonu, automaticky vyšle informaci o tom, že se stala nehoda a kde, a také samo spojí řidiče telefonicky s dispečinkem záchranné služby.

Výzkumníky napadlo, že totéž zařízení by se dalo vylepšit, doplnit o další komponenty a využít i obráceně: Při vyhlášení poplachu by záchranářské středisko vyslalo všem vozům, jejichž GPS je v ohrožené oblasti a jejichž motory jsou vypnuté, povel, aby začaly troubit.

Pokyn by se tedy netýkal jedoucích aut, kde by vylekal řidiče, ale pouze vozidel zaparkovaných. Ta by se vlastně proměnila v sirény a upozornila všechny v okolí, že si mají pustit rádio nebo televizi a dozvědět se, čeho se poplach týká.

Lepší záchrana, i lepší sledování

"Během dvou až čtyř let bychom mohli mít z nových aut účinný varovný systém," odhaduje Guido Huppertz, výzkumník, který se na vývoji podílel. Podle něj by se tak při šířící se katastrofě dalo zachránit víc životů i majetku.

Jinou věcí samozřejmě je, že tato technika může zase o něco přiblížit dobu, kdy budou úřady schopny sledovat každý vůz, kdekoli se pohybuje.

 

Právě se děje

Další zprávy