Euskirchen - Nový prvek do systému varování před blížící se povodní, při úniku nebezpečných chemikálií ven z průmyslového podniku a dalších katastrofách si patentovali výzkumníci z německého Fraunhoferova ústavu v Euskirchenu.
Varovat obyvatele by měly zaparkované automobily tím, že začnou houkat po obdržení signálu z řídicí centrály.
Sirény, televize, SMS
Dřívější varovné systémy byly založeny na sirénách, které se osvědčily už za války a přežily i dobu války studené. Po roce 1989 však byla většina varovných sirén v Německu odmontována.
Jejich místo převzala televizní a rozhlasová vysílání, která pohotově přinesou varování a pokyny, co mají lidé dělat. Nevýhodou ovšem je, že ve chvíli, kdy člověk nemá televizi nebo rádio zapnuté, o žádném varování neví.
Jiným prvkem v záchranném systému je automatické posílání varovných krátkých textových zpráv na mobilní telefony osob, které jsou do sítě zapojeny - mohou to být představitelé radnic i běžní lidé žijící v záplavových oblastech nebo v sousedství rizikových průmyslových podniků. Pokud však člověk nemá mobil po ruce a zapnutý, třeba v noci, příchodu varovné SMS se vůbec nemusí všimnout.
Hlášení nehody z obou stran
Proto vědci z Fraunhoferova ústavu v Euskirchenu vymysleli další doplněk. Vyšli ze skutečnosti, že nové typy automobilů v Evropě mají být od podzimu příštího roku vybaveny přístrojem, který se aktivuje pouze při nehodě - například při naplnění ochranných vzduchových vaků po nárazu auta. Tato pravidle jsou známa pod označením eCall.
V tu chvíli zařízení, obsahující družicovou navigaci GPS a komponenty mobilního telefonu, automaticky vyšle informaci o tom, že se stala nehoda a kde, a také samo spojí řidiče telefonicky s dispečinkem záchranné služby.
Výzkumníky napadlo, že totéž zařízení by se dalo vylepšit, doplnit o další komponenty a využít i obráceně: Při vyhlášení poplachu by záchranářské středisko vyslalo všem vozům, jejichž GPS je v ohrožené oblasti a jejichž motory jsou vypnuté, povel, aby začaly troubit.
Pokyn by se tedy netýkal jedoucích aut, kde by vylekal řidiče, ale pouze vozidel zaparkovaných. Ta by se vlastně proměnila v sirény a upozornila všechny v okolí, že si mají pustit rádio nebo televizi a dozvědět se, čeho se poplach týká.
Lepší záchrana, i lepší sledování
"Během dvou až čtyř let bychom mohli mít z nových aut účinný varovný systém," odhaduje Guido Huppertz, výzkumník, který se na vývoji podílel. Podle něj by se tak při šířící se katastrofě dalo zachránit víc životů i majetku.
Jinou věcí samozřejmě je, že tato technika může zase o něco přiblížit dobu, kdy budou úřady schopny sledovat každý vůz, kdekoli se pohybuje.