Naděje na život mimo sluneční soustavu stoupla

bh
20. 3. 2008 16:45
Astronomové objevili na exoplanetě metan
Malířská vize exoplanety HD 189733b.
Malířská vize exoplanety HD 189733b. | Foto: NASA

Pasadena - Naděje na to, že bude jednou objeven život ve vzdáleném vesmíru, stoupla. Astronomové totiž vůbec poprvé nalezli organickou molekulu mimo prostor naší sluneční soustavy.

Molekulu metanu se podařilo identifikovat na exoplanetě HD 189733b, která obíhá hvězdu v souhvězdí Lištička vzdálenou od Země 63 světelných let.

Vědci přišli sloučenině uhlíku a vodíku na stopu pomocí výkonného spektrometru umístěného na Hubbleově dalekohledu.

Experti z kalifornské Jet Propulsion Laboratory (JPL), kteří objev zveřejnili v časopise Nature, ovšem pozorují na to, že život na samotné planetě HD 189733b zcela jistě není.

Planeta totiž obíhá "své Slunce" mnohem blíž než Merkur a teplota jejího povrchu dosahuje 900 stupňů Celsia.

"Je to ale klíčový krok k objevu molekul na planetách, kde by život existovat mohl," řekl vedoucí týmu JPL Mark Swain. Největší naději podle něj má spektroskopie pro exoplanety velikosti Země obíhající kolem vyhasínající hvězdy typu červeného trpaslíka.

"Není to nic menšího než úvodní salva k revoluci, která rozšíří lidské vědění o planetárním světě hluboko za provinčními hranicemi naší sluneční soustavy," napsal v Nature o objevu metanu astronom Adam Showman.

Exoplanety jsou tělesa obíhající hvězdy mimo naší sluneční soustavu. Třebaže je předpověděl již Isaac Newton, pozorováním byla jejich existence potvrzena až před dvaceti lety. Dosud jich bylo popsáno 270.