Praha - Německý klubový fotbal momentálně výkonnostně zaostává za absolutní špičkou z Anglie, Itálie či Španělska. Zahraniční konkurenci však poráží v jiném zajímavém aspektu.
Čísla z aktuální zprávy prestižní výzkumné agentury SPORT+MARKT za sezonu 2008/2009 ukazují, že Bundesliga získala vedoucí postavení na světě v celkovém příjmu ze sponzoringu na dresech.
Německá nejvyšší soutěž odsunula na druhé místo anglickou Premier League, která vedla po minulé sezoně, byť v průměrném zisku za bundesligovými celky zaostávala.
Osmnáct bundesligových klubů tak letos dokázalo vygenerovat vyšší sponzorský zisk z firemních log na dresech, než dvacet anglických z Premier League.
Čtěte také:
Liverpool řeší krizi: Kvůli dluhům může přijít o hvězdy
Abramovič musí šetřit. Chelsea v lednu nakupovat nebude
V přímém porovnání jednotlivých klubů pak předběhl Bayern Mnichov anglického mistra Manchester United a má nejlukrativnější smlouvu v této kategorii.
Rozhodla krize a kurz
Toto hledisko však neodráží jen atraktivitu klubu pro sponzora.
Zpráva SPORT+MARKT vysvětluje, že za vším stojí zejména ekonomické klima a propad libry vůči euru, který způsobil relativní pokles hodnoty sponzorských kontraktů anglických klubů.
Zatímco v posledním měření celkový objem sponzorských peněz v šesti hlavních evropských ligách (Anglie, Německo, Itálie, Španělsko, Francie, Nizozemsko) zaznamenal vysoký nárůst, tentokrát registruje propad ze 405,3 milionů na 392,2 milionů eur.
"Vzhledem ke slabé britské libře se dostal Bayern Mnichov v měření hodnoty místa na dresu před Manchester United," vysvětlil pro britský deník The Times Hartmut Zastrow, výkonný ředitel SPORT+MARKT.
"Hlavním důvodem vedle slabé libry je, že některé kluby Premier League nemají uzavřené smlouvy pronajímající místo na dresech. Sponzor West Hamu XL airlines zbankrotoval, West Bromwich Albion musí partnera teprve najít a Aston Villa momentálně nosí logo charitativní organizace," dodal Zastrow.
Čtěte více: Krize West Hamu: Islandští majitelé jsou na mizině
Bundesliga podle něj v této sezoně vůbec poprvé překonala v oblasti sponzorství na dresech hranici 100 milionů eur. Překvapujícím zjištěním je, že španělskou Primera Division dohnala v tomto ohledu Eredivisie z relativně malého Nizozemska.
"V důsledku uzavírání kontraktů na delší časová období, se do výsledků nijak nepromítá ekonomická krize. Zatím," dodal Zastrow.
Dříve se na dresech předních klubů objevovaly většinou značky výrobců piv či elektroniky. Dnes jsou to spíše bankovní domy, cestovní a sázkové kanceláře. Ty dávají celkově více než třeba telekomunikační firmy.
Podobně je tomu i v české Gambrinus lize, kde dominuje na oblečení prvoligových fotbalistů jméno sázkové kanceláře Fortuna.
Místo na dresu špičkových evropských celků kalibru Manchesteru United stojí kolem půl miliardy korun.
V Gambrinus lize se podobná čísla tají. Například v případě Sparty se příspěvek generálního sponzora, jehož jméno nosí hráči na dresech, odhaduje na částku kolem čtyřiceti milionů korun.