Nebýt netopýrů, za kávu si připlatíme. A výrazně

Pavel Baroch
24. 5. 2008 9:00
Chrání kávovníkové plantáže před hmyzem
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Karel Makoň - Záchranná stanice živočichů Plzeň

Praha/Washington - Netopýři jsou podle dvou vědeckých studií takřka nenahraditelní při ochraně kávovníkovým plantáží před hmyzem.

Uloví ho totiž mnohem víc než ptáci, takže ochrana kávovníků by bez "létajících myší" byla mnohem nákladnější a lidé by si museli za svůj oblíbený nápoj citelně připlatit.

Podle informací zveřejněných v renomovaném časopisu Science, na které upozornil deník Ekolist, nechrání netopýři jenom kávovníkové plantáže, ale také rostlinstvo deštného pralesa a další území. Vymizení netopýrů by mělo neblahý dopad i na zemědělské plochy.

"Netopýři mají vliv na ekologické systémy ve všech směrech, a já jen chci, aby se jim dostalo uznání, jaké si zaslouží," řekla Kimberly Williamsová-Guillenová, tropická ekoložka z Michiganské univerzity, která se svým týmem zkoumala netopýry na kávovníkové plantáži v mexickém Chiapasu.

Co je na kávě Starbucks jiné? Předně jsou to prý vybrané druhy kávy, k mnohým má ale přístup i konkurence. To co dělá zdejší kávu jinou je údajně způsob - především delší doba - pražení kávových zrn. Díky tomu jsou potom také tmavší a lesklejší. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

V testu se sítí ptáci prohráli

Dřívější vědecké studie se zaměřovaly na vliv ptactva na regulaci hmyzu, ale opomíjely noční lovy netopýrů. Poslední expertizy zkoumaly obě skupiny.

Badatelé instalovali na kávovníkových polích sítě, které bránily tomu, aby se ptáci, respektive netopýři nemohli k hmyzu dostat. Výsledky ukázaly, že netopýři zlikvidují mnohem více hmyzu než ptáci.

Ve vlhké letní sezóně bylo na kávovnících pod sítěmi, pod něž se netopýři nedostali, o 84 procent hmyzu více než na nekrytých stromech. U ptáků byl tento rozdíl výrazně nižší. Podobný experiment provedla i Margareta Kalkaová ze Smithsonova institutu v panamské Balboe, která se zaměřila na tropický prales.

"Netopýři i ptáci mají obrovský význam pro rostliny. Při našem speciálním výzkumu jsme zjistili, že netopýři mají větší dopad než ptáci," potvrdila Kalkaová. Rostliny, k nimž nemohly ve dne kvůli sítím ptáci, ale jen hmyz, byly poškozeny dvakrát více. Rostliny zakryté sítěmi v noci, kdy na lov vyrážejí netopýři, na tom byly třikrát hůř.

Foto: Aktuálně.cz

Netopýři v ohrožení

Netopýr přitom patří mezi celosvětově ohrožené druhy. "Stavy netopýrů klesají všude na světě, ale monitorovací programy a plány na záchranu netopýrů daleko pokulhávají za stejnými záchrannými programy pro ptáky," připomněly oba vědecké týmy.

V Česku žije více než dvacet druhů netopýrů, vyhubení hrozí například netopýru černému. Mnozí netopýři doplácejí na to, že si našli "ubytování" v domech, které jejich majitelé zateplují a tím i netopýry prakticky zahubí. Tito živočichové totiž dlouhodobě využívají stejné úkryty, které jim poskytují nejvhýhodnější podmínky pro vývoj mláďat.

Netopýři chytají hmyz nejen v letu, ale také při odpočinku. Dokonce i když jsou zavěšeni hlavou dolů. Za jedinou noc netopýr uloví tolik hmyzu, odpovídající polovině jeho váhy.