Vědci objevili brouka, který byl větší než člověk

Hej
21. 11. 2007 12:21
Zkamenělinu pravěkého štíra objevili Britové

Londýn - Britští vědci objevili část zkameněliny největšího brouka na světě. Člověk by ho nezašlápl - to by spíše tenhle brouk mohl zašlápnout člověka.

Vědci našli zkamenělý drápek pravěkého mořského štíra. Brouk podle výpočtu vědců mohl mít délku až osm stop, tedy přibližně velikost populárních autíček Smart, jak píše AP.

"Objevení 390 milionů let staré zkameněliny by mohlo napovídat, že pavouci, hmyz, krabi či další zvířata mohla být v minulosti mnohem větší, než se kdy předtím myslelo," říká Simon Braddy, paleontolog z univerzity v Bristolu a jeden ze tří autorů studie.

"Je to úžasný objev," řekl v úterý. "Už jsme tu měli rekordní obří stonožky, obrovské škorpiony, kolosální šváby a mamutí vážky. Ale doteď jsme netušili, jak obrovský pravěký hmyz byl," dodal.

Vědci studii vydali v úterý v časopise britské Královské společnosti Biology Letters, v níž přiznávají mořskému štírovi, že byl mnohem větší než dnešní člověk.

Podle německého paleontologa Jeorga W. Schneidera poskytuje studie zcela nový pohled na poslední z obřích štírů. "Tito štíři byli po miliony let dominantní, protože neměli přirozené nepřátele. Vyhladili je nejspíš až obří ryby s ostrými čelistmi," dodává Schneider, který se ovšem na studii nepodílel.

Paleontolog Markus Poschmann našel zkamenělinu před pár lety v lomu blízko německého Prumu. "Uvolňoval jsem kladivem kus skály, když jsem si všiml, že v čerstvě odpadlém kousku je i tmavší organická část. Očistil jsem ji a zjistil, že to je malá část velkého drápu," říká Poschmann.

"I když jsem nevěděl, jestli to bude celé, nebo ne, rozhodl jsem se to zkusit. Části se musely odděleně vyčistit a vysušit, poté znovu slepit dohromady," vysvětluje.

Předpokládá se, že eurypteridové, pravěcí mořští štíři, jsou předchůdci dnešních štírů a možná všech dnešních pavoukovitých, tedy třídy, která zahrnuje pavouky, štíry a podobné tvory.

Zkamenělina je podle Braddyho z druhu Jaekelopterus Rhenaniae, druhu štíra, který v Německu žil před 400 miliony let. Podle Braddyho šlo o kanibalský druh, jehož příslušníci požírali sebe navzájem a proto mohli být tak velcí.