Vezmeme to na sebe. Tak nabízeli inzerát proti knížeti

Martina Machová Martina Machová
25. 1. 2013 20:15
Zadavatel Vladimír Zavadil původně požadoval anonymitu
Inzerát bez podpisu.
Inzerát bez podpisu. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Pomlouvačnou inzerci, jež napadá kandidáta na prezidenta Karla Schwarzenberga, chtěl zadavatel protlačit i do regionálních deníků vydavatelství Vltava-Labe-Press.

Deníku Aktuálně.cz to potvrdil ředitel inzerce Daniel Pečenka s tím, že kontrakt odmítli. Stránkovou inzerci ale ve čtvrtek i pátek zveřejnil deník Blesk.

Schwarzenbergův tým večer vyzval vydavatelství, aby sporný inzerát v Blesku už nevyšel. Mluvčí vydavatelství ČTK řekla, že byl objednán jen na čtvrtek a pátek. Inzerce je oddělena od redakce, dodala. Své osobní znechucení ze "špinavých metod" týmu Zemana dnes na internetu vyjádřil šéfredaktor Blesku Pavel Šafr.

Na Facebook napsal, že útok, který označil za "tragickou a zlou" politiku, poškodil ČR v zahraničí a zasel nenávist v národě. Požádal, aby lidé rozlišovali redakční práci a placenou inzerci, do níž redakce nesmí zasahovat. Osobně prý nesouhlasí s žádnou z "pomluv a lží", které Zemanovi sympatizanti používají a zveřejňují v placených inzerátech. Morální odpovědnost za neetický obsah podle něj nese vydavatel.

Vydavatelství Ringier Axel Springer až po mediálním tlaku uvedlo, že zadavatelem je mediální agentura Mindshare pro klienta JUDr. Vladimíra Zavadila.

Potvrdil to nakonec i samotný Zavadil. "Domnívám se, že výroky nejsou pomlouvačné, ale byly řečeny dne 17. 1. 2013 v televizní debatě na ČT1. Nikoho jsem nechtěl ani nechci poškozovat," napsal redakci Aktuálně.cz.

Vydavatelství Vltava-Labe-Press ovšem inzerci nabízenou ve čtvrtek krátce předtím, než se rozběhl tisk nákladu většiny velkých regionů, nepřijalo.

"Za prvé nebylo moc času, protože bylo to krátce před uzávěrkou, a za druhé máme interní pravidla, že za takto kontroverzním inzerátem musí být naprosto jasné, kdo za tím stojí. A to nebylo splněno," řekl Pečenka Aktuálně.cz.

"Věděli, co požadujeme. Navrhovali, že by nám dali prohlášení, že na sebe bere zadavatel právní důsledky, ale u nás je naprosto striktní, že toto na nás neplatí," dodal.

Zákon o volbě byl porušen

Inzerát ve čtvrtek a v pátek otiskl nejčtenější český deník Blesk. Přesně podle požadavků zadavatele, jak je popisuje vydavatelství VLP, se v něm neobjevilo, kdo za textem stojí.

Cena celostrany v celostátním vydání deníku Blesk je bez slevy 835 tisíc korun. I v případě, že by inzerci zadávala velká agentura, neklesla by cena pod půl milionu korun.

Vydavatelství Ringier totožnost zadavatele vydalo až v pátek podvečer. "Je jím mediální agentura Mindshare pro klienta JUDr. Vladimíra Zavadila," uvedla mluvčí společnosti Kateřina Kuchařová.

"Jsem zcela znechucený z toho, jaké špinavé metody používá v kampani Miloš Zeman a jeho tým. Celý ten útok ohledně Benešových dekretů a odsunu Němců neskutečným způsobem poškozuje tuto zemi v zahraničí a zasévá nenávist v našem národě," uvedl ještě nedávný šéfredaktor deníku a nyní člen vedení Ringieru. Podle něj by lidé měli rozlišit „co je práce redakce a co je zaplacená inzerce, kterou redakce nemůže a ani nemá právo ovlivnit," uvádí na obhajobu deníku.

I přesto, že Ringier nakonec jméno zveřejnil, byl porušen zákon o přímé volbě prezidenta, který jasně stanoví, že volební agitace v médiích musí obsahovat zadavatele.

V inzerátu se objevil nepravdivý argument kandidáta na prezidenta Miloše Zemana, že jeho konkurenta Schwarzenberga podporuje zástupce sudetských Němců Bernd Posselt. Zemanův volební tým ale rezolutně popřel, že by měli s inzerátem cokoli společného.

Karel Schwarzenberg v reakci na inzerát podal trestní oznámení. "Původně jsem nechtěl komentovat lživé výroky Miloše Zemana, jeho volebního týmu ani jeho podporovatelů. Ale musím se důrazně ohradit proti dnešní inzerci v deníku Blesk, která mimo jiných lží je podle stanoviska právníků nejenom porušením volebního zákona, ale i šíření poplašné zprávy," uvedl Schwarzenberg.

 

Právě se děje

Další zprávy