První spoty prezidentských kandidátů. Co na ně experti?

ČTK ČTK
29. 12. 2012 21:00
Nuda, rozpaky, návrat do 90. let, říkají odborníci o spotech většiny kandidátů
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Víceméně kriticky ohodnotili oslovení mediální experti oficiální spoty devíti prezidentských kandidátů, které v sobotu začala vysílat Česká televize na svém zpravodajském kanálu ČT24.

Politologovi Zdeňkovi Zbořilovi celkově spoty připadaly kultivovanější, než třeba podobné výtvory před sněmovními volbami

Profesor Jan Jirák z Centra pro mediální studia ČTK řekl, že spoty jsou prázdné a bez nápadu a je na nich vidět, že nejsou důležitou částí volební kampaně. "Je znát, že jsou dělané z povinnosti," míní Jirák.

"Použité postupy jsou bez nápadu, jakoby všechny spoty dělala jedna agentura," dodal Jirák. Není mu jasné, proč se ve spotech objevuje třeba téma sportu, jako je tomu u bývalého úřednického premiéra Jana Fischera.

Se mnou bude dobře

Až na dvě výjimky jsou klipy zklamáním pro Daniela Köppla, šéfredaktora týdeníku Marketing&Media. Zaujaly ho jen spoty bývalého premiéra Miloše Zemana a místopředsedy ČSSD Jiřího Dienstbiera. U Zemana se mu líbí promyšlený postup ve stylu "se mnou bude dobře", spoty Dienstbiera jsou podle něj sice trochu patetické, ale současně i nejvíc civilní.

Zbořila překvapilo, že straničtí kandidáti, s výjimkou Dienstbiera, nemají ve svých spotech žádné kolegy ze stran, jejichž zákonodárci je nominovali. "Nedovolili jim vystoupit. Ukazuje se, že se prezidentští kandidáti obávají toho, že by je měli představovat zástupci strany," uvedl. Například místopředseda Senátu a kandidát ODS Přemysl Sobotka vystupuje ve svém spotu zcela sám.

Zbořila v pozitivním slova smyslu zaujal také Zemanův klip a ze skupiny ženských kandidátek se mu líbil spot europoslankyně Zuzany Roithové (KDU-ČSL).

Proč sportovci a umělci?

Poněkud nešťastné a ne úplně důvěryhodné připadá Zbořilovi využívání sportovců a umělců, jako to je například v klipu šéfa TOP 09 Karla Schwarzenberga. Zbořil míní, že ministr zahraničí to alespoň "zachraňuje" svým charismatem. Umělec Vladimír Franz patrně udělal to nejlepší, co mohl, když ve spotu nemluvil, míní Zbořil.

Podle něj byl nejméně působivý Fischerův spot. Ten se nezamlouval ani Köpplovi, protože tento styl může podle něj působit možná jen v USA.

Návrat do 90. let

Köppl podrobil větší kritice i spoty Roithové a herečky Táni Fischerové, které jakoby se podle něj vrátily do 90. let. Vidí u nich zcela nevyužitý potenciál. Zbořilovi připadá zvláštní, že někteří kandidáti, jako třeba šéfka Suverenity Jana Bobošíková, mluví jen o sobě a nijak se neobrací k voličům.

Köppl celkově vnímá spoty s rozpaky. Jsou podle něj jako celá prezidentská volba - nikdo vlastně neví, proč to celé.

První kolo voleb je naplánováno na 11. a 12. ledna, o jejich případném odkladu však ještě předtím může rozhodnout Ústavní soud.

 

Právě se děje

Další zprávy