Na Lounsku spadl letoun L-29, zemřel pilot i pasažérka

Domácí ČTK Domácí, ČTK
10. 6. 2012 23:26
Cvičný vojenský stroj spadl 300 metrů od letiště Čeradice na Lounsku
Foto: HZS Ústeckého kraje

Čeradice (Lounsko) - Tragicky skončil v neděli odpoledne komerční let cvičného proudového stroje L-29.

Po havárii u obce Čeradice na Lounsku zemřel na místě pilot, třicetiletá pasažérka podlehla těžkým zraněním navečer v nemocnici.

"Byl to seznamovací let pro jednu paní, měl jsem službu na stanovišti," popsal osudný okamžik jeden z majitelů letounu Alois Häckel.

Žena měla po nehodě rozsáhlé popáleniny, ve vinohradské nemocnici ji už nedokázali zachránit, potvrdil mluvčí nemocnice Lukáš Matýsek.

Co se stalo

Podle vyšetřovatelů letoun havaroval krátce po startu, přesněji po třetí zatáčce. Podle záznamů letů s L-29 ze Žatce, jak jsou i na Youtube, tou dobou prováděli piloti nízký průlet nad letištěm. Pasažérům poté předváděli i akrobatické prvky, hlavně loopingy a výkruty.

"Letoun podle stop nejdřív narazil do země, pak letěl ve velmi malé výšce několik set metrů. Jsou tam už patrné stopy paliva. Pak znovu dopadl, převrátil se a zadní část trupu se odtrhla," řekl ČTK vyšetřovatel Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Místo dopadu je 300 metrů od letiště. "Po té třetí zatáčce se zřejmě něco stalo a letoun se začal chovat nestandardně," dodal.

Stroj po nárazu vzplál, hasiči krotili plameny asi hodinu.

Video: Let L-29 nad Žatcem

Bývalý armádní stroj s registrací OK-ATS patřil místní společnosti Aviation Technologies and Services, která ho využívala pro předváděcí a cvičné lety. Jeden z předchozích úspěšných letů je k vidění i na YouTube, můžete si jej přehrát níže.

Nehoda se stala u letiště Macerka, což je jiné letiště než někdejší základna stíhací "Tygří letky". Má pouze travnatý povrch a slouží k civilním účelům.

Letoun typu Aero L-29 pochází z počátku 60. let a dlouhé roky platil za standardní cvičný typ u většiny armád Varšavské smlouvy, občas se používal i jako lehký bitevník. Z výzbroje evropských armád ho postupně vytlačily novější typy, určité množství ale zůstává v civilním sektoru. Schopnost vzletu z nezpevněných ploch je považována za jednu z jeho výhod.

V Česku měly do neděle civilní registraci dva takové stroje. Jeden z nich patřil právě na žatecké letiště.

Firma Aviation Technologies and Services letoun získala v roce 2006 a ukazovala ho i na leteckých přehlídkách. Svezení bývalým armádním proudovým letounem nabízí v Česku hned několik soukromých firem, čtvrthodina letu v Žatci stojí 18.000 korun.

V neděli havarovaný L-29 na přehlídce v Hradci Králové loni svezl i kardinála Dominika Duku.

Zatím naposledy zemřel v České republice pilot proudového letadla v únoru 2003, kdy se ve vojenském prostoru Jince na Příbramsku zřítil vojenský bitevník L-159 Alca. Havárii tehdy způsobil svou chybou zkušený letec, který prováděl nebezpečný manévr v příliš malé výšce a zahynul. Před dvěma lety pak postihly dvě havárie armádní cvičné letouny L-39 Albatros, v obou případech se posádky dokázaly včas katapultovat. Příčinou nehod z července i prosince 2010 byla technická závada motoru, pro zbylé stroje armáda pořídila nové pohonné jednotky.

 

Právě se děje

Další zprávy