Milan Cais a Evelína

Radek Wohlmuth
1. 3. 2006 0:00
Recenze - Milanu Caisovi se narodilo první dítě, dcera Evelína.
Milan a Evelína
Milan a Evelína | Foto: Foto: Angel&Daughter

To je ve zkratce hlavní poselství výstavy úspěšného výtvarného umělce a ještě úspěšnějšího zpěváka a bubeníka skupiny Tata Bojs. Ale nenechte se mýlit, není to málo.

Cais (1974) je teď trochu nevyspale pohublý, z nové role jakoby pořád maličko vyjukaný, ale zároveň klukovským způsobem nevěřícně šťastný. Jako skoro každý chlap v jeho kůži; jeho výstava je toho dobrým odrazem.

První doopravdy samostatná

M. Cais: Hiphoper, z cyklu Některé varianty bytí, 2006
M. Cais: Hiphoper, z cyklu Některé varianty bytí, 2006 | Foto: Angel&Daughter

Ač Cais absolvoval na AVU u Jiřího Davida už v roce 1999 a jeho práce od té doby vyvolávaly slušný ohlas,  je celkem překvapivé, že nynější výstava je vlastně jeho první samostatnou expozicí vůbec.

Zatím vždycky vytvářel "jen" jednotlivé výrazné projekty, kterými se představoval buď sám nebo na kolektivních akcích. Některé z nich ještě občas recykloval při koncertních šňůrách Tata Bojs.

Máma, táta a já - táta

Je typické, že se výstava týká právě narození prvního dítěte. Cais dlouhodobě osciluje mezi dvěma póly: volnými i "užitými" projekty do veřejného nebo inscenovaného prostoru a velmi subjektivními rodinnými tématy. V tomto ohledu výstava 9+6 navazuje hlavně na dvě jeho předešlé práce.

První je instalace Máma, táta a já z roku 1998, kde fotografie jeho a jeho rodičů doplňují hodinové stroje, jež odpočítávají jejich osobní čas. Druhou je diplomový projekt p3D-01, interaktivní autobiograf v podobě "sarkofágu" s Caisovou tváří, na kterém je možné prosvištět si jeho komentovaný životopis podporovaný dokumentačním materiálem.

Není náhodou, že se označení p3D-01 stalo Caisovým druhým jménem a najdete ho i na bookletech cédeček. Také rozklíčování současného početního názvu je v podstatě prosté - 9+6 (měsíců s dítětem), jinými slovy do porodu a těsně po něm.

Tátomam a ti druzí

Jak je vidět, Caisova výstava nespadla z nebe. Další pravdou je, že nevznikla za den. Ten, kdo ho trochu sleduje, si mohl všimnout několika reminiscencí na starší věci. Embrya-kaktusy se objevila už jako projekt pro Entermultimediale loni v květnu a instalace Absolut live odkazuje na rok 2004, kdy Cais v rámci Art&Interior poprvé spojil své jméno s tímto nápojem. Klíčové motivy jeho instalací jsou tady více než typické - embryo, bříško, vagina, ultrazvuk...

M. Cais: Tátomam 1 (fotografoval Salim Issa); výřez 2006
M. Cais: Tátomam 1 (fotografoval Salim Issa); výřez 2006 | Foto: Angel&Daughter

Cais si vybírá zřetelné, obecně adorované a vlastně "profláknuté" náměty, ale je naštěstí více hravý než sofistikovaný, více vtipný než dojatý nebo patetický. Vše se v podstatě odehrává zjevně a samo/zřejmě.

Ale jeho jednoduché odlehčené komentáře - trny špendlíků nebo lifestylové atributy na embryích, kutilsky pojatá postýlka nebo výsledný obrazový mix tváří rodičů - nejenže dokážou přehodit výhybku z prvoplánovosti na přemýšlivější kolej, ale občas umějí i pobavit.

Cais dokázal bez újmy přejít po velmi tenkém ledě. Je velmi osobní, hrdý i radostný, ale přitom neztratil nadhled ani sám sebe; což je asi to nejdůležitější, co v rámci stejně tak silného jako ošemetného tématu mohl dokázat.

A k dceři ti, Milane, samozřejmě gratuluju!

Milan Cais: 9+6. Galerie kritiků, Praha. Výstava se koná do 26. března. 

 

 

 

Právě se děje

Další zprávy