Kocourku, máš u sebe malej? aneb Všechno dobře dopadne

Brigita Zemen
4. 4. 2012 18:30
Recenze pokračování politického kabaretu Blonďatá bestie
Bez komentáře
Bez komentáře | Foto: A Studio Rubín

Recenze - Milé děti, pěkně se posaďte a poslechněte si pohádku o tom, jak se malý Kolibřík a nebojácný Mazánek vydali do lesa, kde na ně ale číhal strašlivý Babák a také Huml i se svým pytlem. Naštěstí se ale včas objevil hodný strýček Kmenta a oba rozpustilce zachránil.

Touto „pohádkou pro dospělé" začal Ondřej Pavelka volně navazující druhý díl politického kabaretu Blonďatá bestie s názvem Bestie vrací úder. Mimo Kristýny Kočí, již tradičně s kabelkou od Lůje Výtona, a Vítka Bárty se divákům tentokrát představili také Jaroslav Škárka a jeho bojový pes, Radek John, Pavel Bém, Roman Janoušek a dokonce i pánové Mostecko-uhelný, Ing. Pandur a Dr. Gripen z Anglie. Vedle výše zmíněných se spoluautory textu inscenace stal realizační tým Tomáš Svoboda, Karel Steigerwald a Ondřej Pavelka a blonďatá bestie tentokrát vracela úder v soudní síni.

A když se zrovna nežaluje a nepláče, dostává se ke slovu mocné duo Bém-Janoušek se svými pařezy v lese a mrtvými koňmi.

Kristýnka s Víťou nikdy kamarádka nebyla!
Kristýnka s Víťou nikdy kamarádka nebyla! | Foto: A Studio Rubín

Zatímco v prvním díle šlo „jenom" o téměř doslovné scénické čtení přepisu odposlechů - a proto se Kristýna Kočí nechala slyšet, že realizační tým zažaluje, neboť jí nevypláceli žádné tantiémy za její autorské dílo - ve druhém nalezneme také úpravy Karla Steigerwalda, díky kterým dostává inscenace ironický tón a dotažené vtipné pointy. Role vypravěče a prostředníka mezi soudcem (schovaným pro jistotu v díře, aby byl nezkorumpovatelný) se ujal Ondřej Pavelka, který celou komedii diriguje a vtipně glosuje. Mimo to se na jevišti A studia Rubín objevuje také jako korunní svědek Radek John s vizáží křečka, sklenkou vína a vláčným krokem, nebo jako tajemný věštec s křišťálovou koulí, který divákům dobrovolně sdělí (podle toho, co si příznačně zvolí) budoucnost nebo pravdu.

Stalo se něco divnýho

Kristýnu Kočí ztvárnila opět Barbora Poláková, která má teatrální gesta a mluvu exposlankyně nastudované skutečně do nejmenších detailů. To je nejpatrnější ve scéně výpovědi u soudu, kdy vypráví příběh studentky, co se přes jobs.cz dostala do velké politiky, stejně dojemně jako sama Kočí.

Vít Bárta má vždycky nějaké to eso v rukávu
Vít Bárta má vždycky nějaké to eso v rukávu | Foto: A Studio Rubín

Pokud jsou Lukáš Příkazský v roli lídra VV a Jan Vlas v roli Jaroslava Škárky výborní, jako Bém a Janoušek vyloženě excelují. Ať už si užívají kokainový večírek, hrají golf nebo si jenom telefonují, vypadají jako by v těch mrtvých koních, maorských princeznách a svetrech měli vážně docela jasno. Rozhovor o výběrovém řízení do VZP pak vedou Janoušek ze sauny a Bém z Himáleje. Řečeno v detailech: Vlas se v prostěradle plácá parukou po ramenou a Příkazský v kožichu a s krosnou na zádech šplhá po konstrukci jevištních reflektorů.

Ušetřena nezůstala ani poslední kauza Romana Janouška, který opilý způsobil dopravní nehodu a následně srazil o kus dál řidičku jím nabouraného auta, která měla snahu situaci nějak řešit. Jeho absurdní reakce na celou situaci: „Stalo se něco divnýho, až budu vědět co, tak vám to řeknu, jo?" je leitmotivem celé inscenace.

Jak to tam vypadá? Už tam jsme?

Kromě slovních perel, které musí být autentické už z toho důvodu, že tohle se zkrátka vymyslet nedá, je politický kabaret doplněn opět o odbornou lékařskou přednášku a satirické písně. Zatímco minule nám MUDr. Martínek vysvětloval, jak je to se syndromem ODS (syndrom špatného vyprazdňování), tentokrát se dostáváme k problematice toho, jak to vypadá v prdeli a jestli tam tedy skutečně jsme, abychom se konečně z úst odborníka dozvěděli, že z lékařského hlediska nikoliv, ale z hlediska lidského rozhodně ano.

Ze satirických písní se opět objeví populární Nevinná z minulé inscenace a také píseň Víta Bárty, který zacpe ústa soudce žvýkačkou, za zpěvu chytlavého textu „my máme zlata hroudy, je v prdeli, my umíme i soudy". Nejúžasnějším hudebním číslem je ale bezesporu píseň Béma a Janouška: „Ježišmarjá v pondělí, co zas bude? Průser ňákej. Ježišmarjá v pondělí, jak to všechno vysvětlím."

Colombo umí číst noty. Cestovatel zná mapu
Colombo umí číst noty. Cestovatel zná mapu | Foto: A Studio Rubín

Kromě nejslavnějšího lobbisty a někdejšího pražského primátora, kteří si nevědí rady s obálkou, která nikdy neexistovala, a obžalovaného ošátkovaného kVítka, který umí ronit krokodýlí slzy, se ze scény (respektive z hlediště) tážou pan Gripen a inženýr Pandur v podání Evy Salzmanové, proč proboha řešíme pár tisícovek a že vajíčko stojí sedm korun, a ne těch devět miliard, co se v nich utopili, a jestli jsme s tím jako v poho, když to jde z našich kapes.

Zatímco na první Bestii zavítali do divadla také politici, kterých se to týkalo, na premiéře 1. dubna se neobjevil ani jeden z nich a také ani žádný z chlapců, kteří spolu mluví. Přestože každý další díl nevyvolá nikdy takovou reakci jako první, Rubín si na nezájem diváků rozhodně stěžovat nemůže. Sál s kapacitou šedesáti míst praskal ve švech na obou aprílových premiérách a diváci se, soudě dle reakcí, rozhodně bavili. I když se častokrát jednalo o smích s docela trpkou příchutí.

Tomáš Svoboda, Ondřej Pavelka, Karel Steigerwald: Blonďatá Bestie II. Blonďatá bestie vrací úder. Režie: Tomáš Svoboda, Hrají: Ondřej Pavelka, Bára Poláková, Lukáš Příkazský, Michal Dudek, Jan Vlas a Miky Jelínek. Premiéra 1. dubna v A Studiu Rubín v Praze

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com