Inscenací roku jsou podle DN drásavé pochyby o Bohu

Kultura ČTK Kultura, ČTK
10. 1. 2012 12:49
Polední úděl nastudovala Hana Burešová v Dlouhé

Praha - Inscenací roku 2011 se v anketě Divadelních novin stal Claudelův Polední úděl režisérky Hany Burešové v pražském Divadle v Dlouhé.

Inscenace již v říjnu přinesla Cenu Divadelních novin za herecký výkon sezony Heleně Dvořákové, jež tu ztvárnila roli Ysé. Příběh milostného čtyřúhleníku, do jehož dějové osnovy Paul Claudel projektuje drásavé osobní zážitky i niterné pochybnosti o Bohu a sobě samém, vyniká právě hereckými výkony a estetickou vytříbeností.

Druhé místo v nynější anketě Divadelních novin obsadil postmoderně dekomponovaný a kontroverzně přijatý Král Lear režiséra Jana Nebeského v Národním divadle.

Čtěte také:
Recenze: Poetické boží mlčení v Dlouhé
Divadelní výkon sezony patří koketě a femme fatale

Třetí skončil Uhdeho, Štědroňův a Morávkův opus Leoš brněnského Divadla Husa na provázku. Na čtvrtém místě je Mikuláškova Europeana inscenovaná v brněnské Redutě podle textu Patrika Ouředníka.

"Tyto čtyři inscenace se od ostatních mírně oddělily, nicméně se zdá, že mezi loňskými inscenačními počiny, byť Polední úděl zvítězil jednoznačně, nebyl jasný favorit," uvedl v komentáři k 19. ročníku ankety zveřejněné v prvním letošním čísle tohoto odborného čtrnáctideníku redaktor Vladimír Hulec.

Foto: Aktuálně.cz

Hlasovalo 110 kritiků, publicistů a teatrologů, kteří upozornili na nejzajímavější, nejpozoruhodnější, nejkvalitnější a nejvýraznější inscenace či projekty českého divadla.

Pátá se umístila inscenace opery Phila Glasse Les enfants terribles (Příšerné děti), kterou s týmem Národního divadla připravili v bývalé vývařovně léčebny v Bohnicích režisérka Alice Nellis a dirigent Petr Kofroň. Byla zároveň prvním operním titulem.

Následují Poslední chvíle lidstva, jež podle dramatické ságy Karla Krause připravil v pražském Divadle Komedie mezinárodní tým Katharina Schmittová, Thomas Zielinski a Alexander Riemenschneider, ostravský Gottland režiséra Jana Mikuláška, plzeňský Amberville (první loutkářská produkce) režiséra Radovana Lipuse, Naši furianti Jana Borny v Divadle v Dlouhé a česká premiéra hry Blecha americké dramatičky Naomi Wallaceové režiséra Petera Gábora v Ostravě.

Podle Hulce se letos výrazněji než kdy jindy tipy rekrutují z městských kulturních center. Mimo Prahu, Brno a Ostravu bodovala výrazněji pouze plzeňská Alfa s drsnou plyšákovou groteskou Amberville. Tipující uvedli také projekt Ambrosia pražsko-kukských Geisslers Hofcomoedianten a Radokovu inscenaci Jak se vám líbí připravenou s českobudějovickými herci na otáčivém hledišti v Českém Krumlově.

Na prvním místě se ocitlo Národní divadlo se sedmi tituly. Následují pražské scény Divadlo v Dlouhé a Divadlo Komedie, za nimiž jsou těsně brněnská Husa na provázku, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava a Reduta Národního divadla Brno. Čtyři inscenace měl v anketě režisér Jan Mikulášek.

„Oproti minulým letům je sympatický nárůst hlasů ostravským scénám, které se sice roztříštily do tří divadel devíti inscenacím, ale tolik jich už dávno Ostrava nezískala. Zásluhu na tom jistě má i na listopad přesunutá přehlídka Ost-ra-var, která ve vhodný předanketní čas přitáhla širší pozornost divadelních publicistů," dodal Hulec.

 

Právě se děje

Další zprávy