Ukázat, wow, a uvolnit místo pro další a novější snímky

Filip Láb
2. 6. 2011 8:00
Galerie Langhans mapuje fotografické blogy o módě
Foto: Galerie Langhans

Recenze - Expozice se světáckým názvem NOW & WOW - znovuzrození módní fotografie  je věnovaná foto blogům o módě. Jde o další projekt kurátora Waltera Kellera, který do pražské galerie Langhans vnesl svěží a současný pohled na pořádání výstav.

Už na první pohled jde o atraktivní počin jak tematicky, tak formálně. Výchozím konceptem je konstatování, že většina toho zajímavého se dnes v módní fotografii neděje na stránkách módních magazínů, ale na internetu - v rámci obrovského kvanta blogů.

Foto: Galerie Langhans

Zcela logicky pak expozice sleduje posun, ke kterému v uplynulých dvou desetiletích došlo: podstata fotografie už neleží v jednotlivých kvalitních snímcích, ke kterým je možné se s odstupem vracet. I dnešní fotografie je mnohem více prostředkem instantní komunikace, která funguje právě a pouze tady a teď. Ukázat, wow, a uvolnit místo pro další a novější snímky.

Vytržené z kontextu

Právě v tomto duchu funguje koncept internetového deníčku: novější příspěvky zastiňují předchozí a odsouvají je nenávratně do digitálního propadliště dějin mimo domovskou stránku prohlížeče. Výstavě fotografií existujících primárně v kyberprostoru proto odpovídá i neotřelá instalace.

Popisky těchto „elektronických obrazů" jsou ve formě screenshotů esemesek z displeje mobilu; formou i obsahem odpovídají pomíjivé formě textové zprávy. Fotografie samy jsou prezentovány na tabletech instalovaných na zdech, kde mají diváci možnost interaktivního prohlížení. Tedy spíš interaktivního listování; jde o fotografie postahované z blogů a tedy trochu vytržené z kontextu.

Foto: Galerie Langhans

Je škoda, že si není možné „proklikat" celé blogy, jako to dělá návštěvník příslušné webové stránky. Ty si můžete prohlédnout až doma u počítače, což je trochu v rozporu s progresivním konceptem. Také podoba blogu (a koneckonců už  samo surfování) totiž významně dotváří celkový dojem z prezentovaných fotografií; ale toho se už divák v Langhansu nedočká.

Zbytek z obrovského kvanta prezentovaných fotografií běží na velkoplošných televizorech a tady už technologický hype výstavy definitivně selhává - na širokoúhlých obrazovkách jsou promítány snímky převážně portrétní orientace. Bohužel originální poměr stran snímků není zachován, jsou roztažené do šířky, takže půvabné vyzáblé slečny a hoši ve svých exkluzivních outfitech rázem vypadají jako Metráček & kamarádi na cestě z McDonaldu.

Čím víc se divák probírá kvanty fotografií z více či méně známých blogů (někteří bloggeři jsou skutečné celebrity, např. pionýr módní blogosféry The Sartorialist), tím rychleji listuje a méně dává pozor. A není to pouze proto, že by fotografií bylo mnoho, ale především proto, že v principu se dívá stále na to samé.

Foto: Galerie Langhans

Snímky z módních blogů jsou ve většině případů realizovány jako tzv. straight up - tj. fotografovaná osoba stojí čelně na ulici či v interiéru před objektivem, který zabírá celou postavu od hlavy k patě. Tato koncepce kombinující módní a dokumentární fotografii je přes 30 let stará a kořeny má v ikonickém britském časopisu i-D.

Autorská práva

Bohužel neplatí ani lehce nadstřelené tvrzení z úvodu výstavy, že se v rámci blogů představují ti nejprogresivnější fotografové. Vystavené snímky jsou si z principu hodně podobné, zobrazují podobné typy v podobně avantgardních sestavách oblečení.

Tuto jednolitost a uniformitu se některé blogy snaží narušovat postprodukčními stylizacemi, kdy jsou na snímky aplikovány filtry imitující polaroid, diapozitiv či staré fotografie. Bohužel ani to často nepomáhá. Trochu nepochopitelně se také mezi bloggery objevují i dvě domácí komerční autorky Bára Prášilová a Bet Orten, jejichž tvorba naprosto nezapadá do celkového konceptu.

Foto: Galerie Langhans

Elektronickou část expozice od převážně neznámých tvůrců pak doplňují dva klasické soubory od známých fotografů. V jedné z malých prostor galerie můžeme spatřit soubor Go Sees od módního fotografa Juergena Tellera, který mimochodem začínal právě v i-D. Go Sees je souborem fototestů, které pořizoval ze dveří svého ateliéru, kdy fotografoval příchozí potenciální modelky.

Fotografie malých formátů jsou instalovány v prostoru, zavěšeny jedna za druhou. Diváci mezi nimi mohou procházet, prohlížet si, listovat jimi způsobem, který připomíná prohlížení webového blogu. Pocit je to zhruba takový, jako kdyby se Michel Gondry pokoušel zkonstruovat webovou stránku z papírové lepenky.

Druhý klasický soubor je méně známý, jde o unikátní fotografie módy z 90. let od Roberta Franka. Vytvořil sérii v duchu klasické dokumentární fotografie, fotil ale na polariod. Výsledný soubor je na první pohled nenápadný, ne příliš efektní, nicméně velmi silný.

Foto: Galerie Langhans
Foto: Galerie Langhans
Foto: Galerie Langhans
 

Zajímavou reakci výstava vzbudila u některých domácích bloggerek, jejichž snímky se na výstavě objevily. V příspěvcích na svých webech shodně tvrdí, že z galerie dostaly informace až den před vernisáží, neměly možnost mluvit do výběru a jde o porušení autorských práv.

Což je vlastně docela dobrý bonus. Kromě otázky, jak a zda vůbec jsou přenositelné unikavé internetové fenomény, se tím otevírá i téma aktuálního pojetí autorských práv v digitálním věku. Osobně se kloním k názoru, že úplně čistá varianta by byla, pokud by byly blogy zobrazeny celé.

V tomto případě je postup galerie poněkud diskutabilní, přesto se o přímé porušení autorských práv se nejedná: fotografie nejsou nijak „zneužity", je jim připsáno autorství a v zásadě je jejich vystavení vysoce prestižní záležitostí.

NOW & WOW - znovuzrození módní fotografie. Pouliční módní fotografie z internetových blogů. Kurátor Walter Keller. Výstava se koná do 9. července. Galerie Langhans, Vodičkova 37, Praha 1. Otevřeno denně kromě pondělí, 13 - 19 hodin.

 

Právě se děje

Další zprávy